אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מאמרים

מתמודדים עם ADHD - על הפרעת קשב וריכוז, הבנתה ודרכי התמודדות

ח אב | 08.08.2011

זוגות רבים ומשפחות רבות חוות את קשיי הפרעת קשב וריכוז ((ADHD. ילדים, הורים או בני משפחה של הסובלים מכך, לא תמיד מודעים לשמה של הבעיה ולא תמיד יודעים להגדיר את מהותה. אך התופעות המתלוות אליה פוגעות במרקם הזוגי המשפחתי וכמובן האישי של הסובלים והקרובים אליהם. על ההפרעה, אפיוניה והשפעותיה – במאמר הבא.
ילד תזזיתי, מתקשה בקריאה של מצבים חברתיים, ומתוך כך מרבה להסתכסך ולריב, מתקשה בארגון, נוהג באימפולסיביות, מתקשה להשלים מטלות, "משועמם" וחסר מעש, מסתבך עם מערכת החינוך תדיר, לפעמים דווקא שקט ומסוגר, לפעמים דווקא פטפטן חסר תכלית, אינו מסוגל לעמוד בזמנים, שוכח ומאבד חפצים, לא ניתן להגיע עמו לסיכום יציב, במקרים קשים בוטה ונמשך לשתייה, עישון, חברה בעייתית, גניבות וכן הלאה. כל אלה ביחד או באופן חלקי עשויים להיות ביטויים של בעיה המשפיעה מאוד על הסובל בפרט ועל בני המשפחה בכלל. אם מדובר באדם בוגר ייתכן שהביטוי של הדברים גורם לקשיים מרובים בזוגיות ובמשפחתיות.
אם חלק מן הסימפטומים לעיל נראים לכם מוכרים, ייתכן ואתם מכירים אדם הסובל מבעיה המכונה ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder שפירושן חוסר או לקות קשב והפרעה היפראקטיבית (תנועתיות יתר). לעתים יש שידברו על ADD שפירושו: Attention Deficit Disorder ותרגומו הפרעה של חוסר או לקות קשב. ברוב המקרים אנשי מקצוע ישתמשו בביטוי הראשון לתאר באופן כללי את הבעיה. על אף שקיימים מספר סוגים וטיפוסים שונים של הלוקים בבעיה זו. יחד עם זאת נראה שלו היה ניתן היום שם לבעיה הוא היה שונה בתכלית. הגדרה של תנועתיות יתר ו/או חוסר קשב היא הגדרה של מערכת החינוך ואינה משקפת את מהותה של הבעיה אלא את הסימפטומים המשבשים את העבודה החינוכית עם ילדים הסובלים מהבעיה.
במהותה הבעיה היא בעיה מוחית. הלוקים סובלים מבעיה של חוסר בנוירוטרנסמיטרים, החומרים המתווכים בין תאי העצב במוח ומעבירים את ה"מידע", בחלק של האונה המצחית, שבו מתנהל חלק חשוב של הפעילות הקוגניטיבית (הכרתית, שכלית). לא אחת מי שאינם יודעים זאת נוטים לחשוב כי הלוקים בכך מסוגלים לשלוט בבעיה ו"הם עושים בכוונה", כפי שכתב רופא חוקר לפני כמאה שנה, שילדים אלו סובלים מ"לקות מוסרית מובנית". אך האמת היא שהדבר על פי רוב ובכפוף לרמת הבעיה, אינו בשליטתם. כיום ידוע ששורש העניין נעוץ בכך שמשמעותו של הפגם הפיזיולוגי במוח הוא קושי חמור בשליטה על דחפים וויסותם, הן הקשב וההתמדה במטלה או משימה והן התזזיתיות נובעים מאותו השורש. גם השליטה המוסרית של האדם על מעשיו וניהול מושכל של יחסי אנוש כרוכים בשליטה על דחפים ובוויסות שלהם.  ב"ה, עם התפתחות המדע וחקר המוח, יודעים כיום הרבה יותר על הבעיה. הגילויים המרעישים בתחום חקר המוח, שכבר זכו לכמה פרסי נובל, הביאו לזינוק משמעותי ביכולת הטיפול ויש אפילו דיבורים ומחשבות על ריפוי ממש, מה שנראה בעבר כבלתי מציאותי לחלוטין.
יש מקרים, רבים יחסית, שהורים או הסובלים עצמם, נמנעים מאבחון הבעיה ונרתעים מכך. הגישה מתבררת כשגיאה מהותית לאור הנתונים הסטטיסטיים הידועים בעולם. זוגות שבהם אחד מבני הזוג או שניהם סובלים מהבעיה נוטים להסתבך בחובות ולהיכשל בניהול כלכלי סביר של חייהם. כמו כן מגיעים למשברים קשים ואחוזי הגירושין, חלילה, גבוהים אצלם פי כמה מאשר אצל זוגות מקבילים. הסתבכויות שונות בקהילה ו/או בעבודה, תאונות שונות ועוד, נפוצות יותר. גם חייהם של ילדים כאלו אינם קלים כל עיקר. קשיים לימודיים וחברתיים הנמשכים לאורך זמן פוגעים מאוד בהתפתחות הנפשית והרגשית הבריאה. הן אצל בוגרים והן אצל ילדים ישנן תופעות נפשיות שהן השלכות של הקשיים שהם חווים בתחומים השונים. קשיים בהשתלבות במערכת החינוך, המתפתחים לעתים לעישון ושתייה בגיל צעיר מצביעים על סיכויים גבוהים פי עשרה ויותר לעומת ילדים רגילים להיגרר לשימוש בחומרים כימיים מסוכנים ופעילות פרועה. הסתבכות באלימות ובגניבות הן רק חלק מן התופעות שאליהן הבעיה עלולה להתפתח. גם אם העניין מסתכם בחוסר רכישת השכלה בהתאם לכישורים האינטלקטואליים הבסיסיים ובתסכול מתמיד ותחושת החמצה ואי השתלבות חברתית, הרי שהנזק כבד ואחריתו מי ישורנו. חשוב לציין כי רבים מהסובלים מהבעיה הם בעלי מנת משכל מעל הממוצע ויכולת אינטלקטואלית לימודית טובה שחבל מאוד לוותר עליה שכן אף עצם הוויתור יוצר תחושה כואבת במיוחד של פספוס ותסכול. 
לצערנו, הבעיה נפוצה ולוקים בה כ10% מן האוכלוסייה. יש הטוענים לאבחון יתר כיום ומאשימים בכך את מערכת החינוך המנסה לתייג ילדים ולא לטפל בהם, או לחילופין "לעשות לעצמה חיים קלים" בעזרת התרופות הניתנות לילדים. אך הנתונים הסטטיסטיים מעלים אצל חלק מן המומחים והחוקרים את החשש כי לא תמיד כך הם פני הדברים. אדרבה יש השערה כי בקרב בנות ונשים יש חוסר אבחון של הבעיה עקב כך שבמקרים רבים אין הן מגלות תופעות של נטייה לאלימות אלא לסוגים אחרים של דפוסי הבעיה, כגון בעיות ארגון, פטפטת מוגזמת, אי הצלחה לימודית וכדו', כך שמפני שהן פשוט חולמות בהקיץ, מסוגרות ולא אלימות הן פחות מופנות לאבחון. נתון סטטיסטי נוסף ומבהיל מראה כי בקרב אימהות מעשנות הסיכוי ללידת ילד הלוקה בבעיית קשב וריכוז הוא קרוב ל38%. 
הפתרונות הקיימים כיום בנויים, בין השאר, מטיפול תרופתי בתרופות מעוררות. המפורסמת בהן היא הריטלין לטווח קצר או ארוך או ארוך מאוד (12 שעות). אך ישנן אפשרויות נוספות. התרופות המעוררות מגבירות את הפעילות המוחית והופכות את הנוירוטרנסמיטרים לזמינים יותר. למרות שכת הסיינטולוגיה (כת של ע"ז המציעה שיטות טיפול אלטרנטיביות) וגורמים נוספים פעלו נגד השימוש בריטלין ויצרו חששות אצל הורים ממתן התרופה לילדים, רשויות הבריאות מציינות כי השימוש בריטלין נמשך כבר למעלה משבעים שנה ולא ידועות תופעות חריגות או נזקים מוכחים מהשימוש בו והוא נחשב בטוח למדי. אין לו השפעה לטווח ארוך ולאחר תקופת ההשפעה שלו הוא פג ואינו מותיר עקבות. כמו כן, יש לציין שכנגד הסיכון מן הטיפול עומד סיכון ממשי מוכח וברור שהוא תוצאה של הימנעות מטיפול בבעיה.
בשנים האחרונות, מתפתחת, בעקבות הבנת מפות המוח, תפקודיו והגמישות שלו, התובנה כי ניתן לאמן את הלוקים ולסייע לפיתוח המיומנויות המוחיות הנדרשות. כיום מוכח כי המוח יכול לבנות את עצמו ולהתפתח לאורך חיי האדם. ישנן תכניות אימון המותאמות הן לילדים והן למבוגרים. תכניות האימון מבוססות לעתים על השימוש בתרופה מעוררת, תוך כדי פיתוח מיומנויות וכישורי חיים נדרשים לשם התמודדות עם התופעות השונות. יש כיום גם ספרות המציגה תכניות אימון שמטרתן הפסקת השימוש בריטלין עם הזמן. התכניות השונות משלבות את ההורים והמורים כשמדובר בילדים ולעתים בני משפחה ובני זוג אם המדובר בבוגרים. יש עדויות רבות על שיפור משמעותי והצלחות מדהימות, שהביאו לשינוי חיובי באיכות חיי הסובלים והקרובים להם.
חשוב לראות את הבעיה בראייה כוללת ומתוך הבנה מעמיקה של התמונה כולה. לעתים חשוב גם לטפל בדיכאונות או חרדות שהן תופעות לוואי של הקשיים העומדים בדרכם של הסובלים. לא אחת מגיעים הורים לטיפול מתוך תלונות על בעיה רוחנית, אמונית וכדו' כשהעניין התחיל למעשה ב ADHD.
האבחון הסופי של הבעיה מתבצע ע"י נוירולוג או פסיכיאטר מתאים. יש החוששים מאבחון על ידי רופא פסיכיאטר, בגלל הסטיגמה הנלווית לביקור כזה, אך יש לאבחון של פסיכיאטר מתאים גם יתרונות חשובים. אימון וטיפול בבעיות רגשיות נלוות יתבצע על ידי פסיכותרפיסט או מאמן שהוכשר לכך. ניתן גם לפנות ליועץ או ליועצת של ביה"ס או לפסיכותרפיסט לשם קבלת הנחיות לקראת האבחון ושאר התהליכים המתבקשים.
המידע הקיים כיום וההצלחות הרבות, לעומת הקשיים והסכנות שבהתעלמות מהבעיה, מצדיקים שניהם גישה אחראית מטפלת ונמנעת מהזנחה. כמו בבעיות רבות אחרות, המודעות לבעיה מהווה התחלת הטיפול בה. לכן חשוב להכיר את התופעה, ובהתעורר ספק, לגשת לאבחון וקבלת טיפול על ידי גורם מוסמך, זאת מתוך אמונה שכל התמודדות היא חלק מהחיים ואף התמודדות עם תופעה זו דורשת אמונה ובטחון תוך לקיחת אחריות מלאה לטיפול הולם.

מאמרים אחרים

טיפים לליל הסדר

4 טיפים לעבור את ליל הסדר בצורה הטובה ביותר

טיפול גופני נפשי בטראומה מינית

מהי טראומה מינית, מהם סימפטומים אופיינים לטראומה וכיצד בעזרת טיפול גופני נפשי ניתן לסייע במקום שהמילים נגמרות והגוף מתחיל

פעוטות = לא מנומסים

המאמר מציף את הקושי של פעוטות לשתף קשיים, ונותן פתרונות מעשיים להורים כיצד לעזור ולהקל על ילדם בהתמודדות עם הסתגלות קושי ופחד.

תחושותיהם וחוויותיהם של ילדים לנוכח הגירושין של הוריהם.

הליך גישור בגירושין מצמצם פגיעה בילדים

זכות אישה בכתובה

אני ייצגתי אישה זו בבית הדין הרבני תל אביב, אישה זו זכתה במלוא כתובתה.

תפקידים במשפחה

תפקידים במשפחה

קשה לי להחליט..

קשה לי להחליט.. מאמר הנותן מענה למתקשים בקבלת החלטות (לבנות הנעורים)

משדרת בטחון

משדרת בטחון.. בנושא: בטחון עצמי (לבנות הנעורים)

מה זה קאוצ'ינג

תמונת חיי.. מה זה קאוצ'ינג? הסבר

לשנות הרגש

לשנות הרגש.. להשתלט על הרגשות שלנו.. (לבנות הנעורים)

פסיכולגית הצבעים

פסיכלוגית הצבעים

סדנת העבודה

סדנת העבודה של ביירון קייטי

שלבים בקשר הזוגי

שלבים בקשר הזוגי

אווירה משפחתית

כולנו מחפשים שלווה, האם אפשר להגיע לאווירה שלווה בבית? במה זה תלוי.

ניהול עסק עצמאי מול רשויות המס

עצמאי העונה על אחת משלושת התנאים הנ"ל נקרא עצמאי שאינו עונה להגדרה הוא מחויב בדמי ביטוח מופחתים אך מאידך אינו זכאי לגמלאות כגון: פגיעה בעבודה ודמי לידה.

ביטוח

למה צריך ביטוח אחריות מקצועית ? מרבית הלקוחות כיום הם בעלי תודעה צרכנית מפותחת העומדים על זכותם לקבל שירות מקצועי ואיכותי כנדרש בשוק תחרותי ואינם מהססים להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע החופשי, אם לדעתם נגרם להם נזק על ידו.

מיכל אמיר

אחת התופעות השכיחות ביותר במשפחה המודרנית היא הצבת גבולות לילדים. או נכון יותר חוסר גבולות. הסמכות ההורית שהייתה נהוגה בעבר במשפחה המסורתית אבדה לה והורים רבים מוצאים את נעים בין סמכות יתר להיעדר סמכות.

אין אדם רואה את העולם אלא במשקפי עצמו

הבה נשזור את פרטי חיינו ונראה כיצד האתמול קשור ואף מייצר את המחר,כיצד חוויות מן העבר הרחוק מולידות בנו התנהגויות כאו ועכשיו.

שתוף הילדים בחוויות

שיתוף הילדים בחוויות כיצד נשתף ומה נשתף

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

הכוח שבעידוד כמה חשוב העידוד לאדם ומדוע קשה לעודד וכללים לעידוד נכון

סגנונות הורות - הורים סמכותיים

הורים סמכותיים - כיצד עושים זאת?

רגשי אשם ומצפון מייסר

רגשי אשם ומצפון מייסר - במינון הנכון וללא הגזמות. חסר הוא גרוע, ואף יתר אינו נכון ואף מזיק.

סגנונות הורות - הורים גמישים, ותרנים

נדבר על שלושה סגנונות הורות כשהראשון בהם - הורים גמישים, ותרנים

סגנונות הורות - הורים נוקשים מידי

סגנון נוסף של הורות - הורים נוקשים מידי

טיפול בחרדות ופחדים

מהוא פחד, מהוא מקור הפחד ואיך ניתן לנטרלו

משאבים פנימיים

מהם אמונות ומשאבים פנימיים מהם והיכן הם טמונים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ב – טיפול בדיבור

מהי פסיכותרפיה? מהו הכלי המרכזי והעיקרי בתהליך הטיפול הנפשי? האם בכלל אפשר לטפל בנפש שאי אפשר לראותה? מה תפקידו העיקרי של המטופל בתהליך, וכיצד עליו להתייחס לפסיכותרפיה רגילה שנראית שונה?

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ג – הנחות שגויות בתפיסת התהליך הטיפולי

חוויה שלילית בטיפול, עלולה לגרום לאנשים הרס נפשי לטווח ארוך, היא עלולה לגדוע מימוש פוטנציאל אישי ולהעמיק אצל אנשים חוסר אמון בזולת ובעצמם, חוויה כזאת שנגרמת בשל כאלה שניסו לעזור אבל לא ידעו לומר "איני יודע", עלולה להרוס זוגות ומשפחות, ולא פעם צריכות לעבור לא מעט שנים, והרבה תפילות וחסדי שמים, על מנת שאנשים יתנו צ'אנס נוסף למערכת האישית והמשפחתית שלהם.

כעסים והתפרצויות זעם אצל ילדים ומתבגרים

"כמה פעמים, הצליחו להוציא אתכם "מדעתכם", עד כדי מצב, בו הרגשתם חסרי שליטה עצמית לחלוטין. התסכול והזעם, התפרצו מתוככם בצורת: כעס נורא, צעקות, צרחות ולעתים אף בבכי".

היחס לכוחות החיים ביהדות

כיצד מתייחסת היהדות לכוחות החיים? מאמר אמוני וחינוכי.

פחד וחרדה ופוביה ומה שבינהם

איך לנטרל פחדים וחרדות, מהם המקורות של אותם רגשות החוסמים אותנו וכלכך מעיבים על חיינו

הכל מתחיל במשפחה

כיצד יתכן שילד מתנהג בבי"ס באלימות ובבית הוא מלאך?

כאן עובדים!!

העולם בו אנו חיים הוא מתנה אלוקית לנשמתנו. אשר ביקשה להנות מעולם "שכולו טוב"-גן העדן"מתוך שכר, ולא ממקום של מתנה, וע"כ ירדה כאן להתמודד עם נסיונות-בכדי להתאמץ, להתגבר, ולהצליח. ירדנו כאן לעולם העבודה.

שלבים ומעברים בחיי הילד

על חשיבות הכנת הילד להתמודד עם מעברים בחייו.

בעין הסערה - על השפעת משברים על חיי הנישואין והמשפחה

הנהר זורם. פכפוך המים מתערבב בקולו עם שירת הציפורים ויוצר סימפוניה שכולה שיר הלל לבריאה. יפה הוא הנוף מסביב. השייטים שלווים בסירתם ונהנים איש מחברתו של רעהו והאווירה רוגעת. לפתע חל מפנה חד. הסירה מיטלטלת ונזרקת בעוצמה אל הסלעים. הנהר שינה פניו והחל שוצף וגועש. מפל מתקרב. האם ישכילו לחתור הם בשניים?

נישואים שניים-תקווה לחיים

יש אהבה בנישואים שניים-תתאמצו ותיוכחו

תקווה לחיים=נישואים שניים

בסיס נישואים שניים =האהבה

תגובות

כל התגובות