אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מאמרים

עידוד כמנוף

כד אב | 24.08.2011

חודש אדר הוא חודש של מהפכים "ונהפוך הוא". המהפך המשמעותי הוא זה שחשף מהלכים אלוקיים חיוביים שהיו נסתרים על ידי מציאות מאיימת וקשה.
זהו בעצם כוחו של העידוד. ביכולתו לגרום למהפכים המגלים באדם טוב פוטנציאלי פנימי ונסתר.
על היכולת האדירה הטומנת בחובה מנוף לחיזוק והעצמה – במאמר הבא.
כילדים או כמבוגרים, כולנו זקוקים לעידוד, אך אצל ילדים העידוד הוא תנאי קיומי להתפתחות בריאה ולמימוש כוחות פוטנציאלים. במילה עידוד חבויה המילה עוד. כל דבר המוסיף לערך העצמי של הילד, לאמון בכוחותיו החיוביים, לאומץ ליבו ולביטחונו העצמי הוא בבחינת עידוד. התינוק נולד אל תוך עולם של מבוגרים. הוא מוקף אנשים יודעים, מיומנים ומנוסים. כמה אומץ לב נדרש לו על מנת לצעוד את צעדו הראשון, כמה כוחות נפש הוא מקבל מתרועות בני משפחתו ומהזרועות הפשוטות לקבלו למרות מעידותיו. אלמלא הסביבה המעודדת, ספק אם היה מגייס כוחות לקום אחרי כל הנפילות שהוא חווה בהתהלכו לראשונה לאורך החדר.
הלוואי ודגם זה, המוצלח, היה מלווה את הילד בהמשך חייו, אך לא כך פני הדברים. ילד רוצה מאוד להיות עצמאי. הדבר טבוע בו כחלק מהתפתחותו הטבעית. אך אנו מיומנים יותר, זריזים יותר ותמיד ממהרים. על כן לא נוכל לאפשר לו להתלבש לבד כי הוא מסתבך בשרוול, נועל הפוך את נעליו, ומלכלך את כל הסביבה ברצותו לאכול לבד. כמה חשוב למשל, לאמן אותו לנעול נכון את נעליו כמשחק אחר הצהריים כאשר איננו לחוצים. כמה גאה הוא יהיה כאשר יצליח לבדו למרוח את הפרוסה אחרי ארוחת הערב אותה ייקח לגן למחרת. מפתיע כמה מוקדם אפשר לגייס ילדים צעירים לקפל כביסה ולעזור לערוך שולחן וכמה הדבר מחזק את תפיסת עצמם כבעלי מסוגלות. כל אלו הן פעולות של עידוד כי הן מאפשרות לילד לצמוח מלכתחילה כבעל ערך וכתורם. עד כמה תתחזק אז גם תחושת השייכות שלו, שהיא כל כך בסיסית לצמיחתו הבריאה והמאושרת.
עד כאן מופיע העידוד כפעולה פשוטה שמספיק לגייס עבורה תשומת לב ולבצעה. אך פעולת העידוד  יותר מסובכת כאשר ילדים נכשלים, מציקים, כועסים ומסרבים להישמע לנו. חשוב לדעת שילד המסרב לשתף פעולה, או נכשל שוב ושוב במשימותיו, לרוב הוא חסר אמון בעצמו ומיואש מלהצליח. דווקא הוא זקוק למלוא חופניים עידוד למרות שהתנהגותו מקשה עלינו לעשות זאת. כשילד בגן עדין משרבט ואינו מצייר, אתבונן בתשומת לב בדף ואדגיש את יְפי הצבעים שבחר ולא אסתפק בסתם "יופי!" כדי לצאת ידי חובת עידוד. כאשר ילד בכיתה א' אינו מצליח או מתרשל מלעצב נכון את האותיות, אחפש את האותיות הבודדות הנכונות, ואשבח אותו על צורתם. כאשר הוא מביא תעודה עם ציונים בינוניים ומטה, אחפש את הציון הגבוה ואציין כמה אני שמחה שהוא אוהב מקצוע זה. אשאל אותו אם יש מקצוע נוסף שבו היה רוצה להצליח ואדוּן איתו בדרכים לעשות זאת. עידוד פירושו לבנות על החוזק ולא על החולשה.
גם כשעלינו להעיר לילד, ואפילו כשעלינו לתת לו לשאת בתוצאות מעשיו, חשוב לדעת להפריד בינו לבין  המעשה. נאמר לו שאסור לשקר, ששקר זה דבר פסול אך לא נקרא לו שקרן, ולא נאמר לו שהוא "ילד רע" על שהוא הרביץ לאחותו אלא שלהרביץ זה דבר רע, ואילו הוא - ילד טוב שביכולתו לבחור לא להרביץ. כמובן שלא נאפשר לו להרביץ ואפילו נוציא אותו מהחדר אם יש צורך בכך, אך לא נפסיק לראותו כילד טוב, שבחר הפעם כך, אך הוא בודאי יוכל לבחור אחרת בפעם הבאה. כדי לעודדו לבחור אחרת נתאמץ לחפש את הרגע בו הוא משחק יפה עם אחותו ונעלה את המעשה הזה  על נס, נאמר להם, דווקא לשניהם," כמה נפלא שאתם משחקים יחד ללא מריבות", נשאל אותם באותו ערב: "מה עשיתם שהצלחתם לשחק כל כך יפה? אולי כדאי כך לעשות גם  בפעם הבאה?" כאשר נראה ילד שמוותר על משחקו לטובת חברו, נאמר לו עד כמה אנו מעריכים שהוא התגבר וּויתר, ואף נציין באוזניו שוויתור אינו דבר קל  גם לנו כמבוגרים.
העידוד הוא זיהוי  מאמציו של הילד גם אם הוא לא תמיד מצליח בתוצאות, המילים שאומרות "לא נורא נלמד מהשגיאה/ מהכישלון ובפעם הבאה תצליח יותר" משמעותן היא "אני איתך, ומאמינה שביכולתך להצליח". העידוד הוא האופן בו אנו רואים את כל הטוב הגלום בו גם אם עדין הוא אינו מחצין אותו בהתנהגותו. אם הוא יזכה ל"השקיה מעודדת" מסוג זה יגיע הזמן שכל הטוב הזה ינבט, יצמח  ויוכר גם מבחוץ לאורך זמן. עצם "העין הטובה" הזו והאמון בכוחותיו, הם המאפשרים לנס הזה להתרחש, שכן הוא יודע שגם אם הוא עצמו התייאש מלהצליח, יש מי שמאמין שהוא מסוגל. דומה הדבר לפעוט שנופל: לרוב הוא יסתכל על אמו, אם הוא רואה אותה מבוהלת ודאוגה הוא מיד יפרוץ בבכי מר, אך אם היא רגועה ומעבירה  מסר שהוא יכול להתגבר על המכה הקטנה, הוא אכן יעשה זאת, יתרומם וימשיך במשחקו כאילו כלום לא קרה. כך ביחס לשאר "הנפילות", הילד מסתכל על הוריו כדי לדעת האם הוא עדין בעל ערך ואהוב. הדברים אמורים במיוחד כאשר יש לנהוג בו בתקיפות, דווקא אז אסור לנו לשכוח את ערכו הבסיסי והחיובי.
נסיים בדבריו של ר' נחמן מברסלב -בליקוטי מהר"ן רפ"ב- שמסביר את  הפסוק "אשירה לה' בחיי אזמרה לאלוקי בעודי": יש ללמד זכות על כל אדם ואפילו על רשע גמור בגלל נקודת העוד שבו, שהיא הערך המוסף האלוקי שבו, בה אי אפשר לפגום וממנה ניתן לעודד כל אחד ואחד.
רבי נחמן מוסיף שלמידת זכות מעודדת זו, היא אפילו בין אדם לעצמו והרי מי כמונו יודע שכהורים וכמחנכים, אנו זקוקים להרבה עידוד על מנת שנוכל תמיד להיות המעודדים והרואים בעין טובה את ילדינו ותלמידינו. הבה נעניק זאת גם לבני בתינו.

מאמרים אחרים

טיפים לליל הסדר

4 טיפים לעבור את ליל הסדר בצורה הטובה ביותר

טיפול גופני נפשי בטראומה מינית

מהי טראומה מינית, מהם סימפטומים אופיינים לטראומה וכיצד בעזרת טיפול גופני נפשי ניתן לסייע במקום שהמילים נגמרות והגוף מתחיל

פעוטות = לא מנומסים

המאמר מציף את הקושי של פעוטות לשתף קשיים, ונותן פתרונות מעשיים להורים כיצד לעזור ולהקל על ילדם בהתמודדות עם הסתגלות קושי ופחד.

תחושותיהם וחוויותיהם של ילדים לנוכח הגירושין של הוריהם.

הליך גישור בגירושין מצמצם פגיעה בילדים

זכות אישה בכתובה

אני ייצגתי אישה זו בבית הדין הרבני תל אביב, אישה זו זכתה במלוא כתובתה.

תפקידים במשפחה

תפקידים במשפחה

קשה לי להחליט..

קשה לי להחליט.. מאמר הנותן מענה למתקשים בקבלת החלטות (לבנות הנעורים)

משדרת בטחון

משדרת בטחון.. בנושא: בטחון עצמי (לבנות הנעורים)

מה זה קאוצ'ינג

תמונת חיי.. מה זה קאוצ'ינג? הסבר

לשנות הרגש

לשנות הרגש.. להשתלט על הרגשות שלנו.. (לבנות הנעורים)

פסיכולגית הצבעים

פסיכלוגית הצבעים

סדנת העבודה

סדנת העבודה של ביירון קייטי

שלבים בקשר הזוגי

שלבים בקשר הזוגי

אווירה משפחתית

כולנו מחפשים שלווה, האם אפשר להגיע לאווירה שלווה בבית? במה זה תלוי.

ניהול עסק עצמאי מול רשויות המס

עצמאי העונה על אחת משלושת התנאים הנ"ל נקרא עצמאי שאינו עונה להגדרה הוא מחויב בדמי ביטוח מופחתים אך מאידך אינו זכאי לגמלאות כגון: פגיעה בעבודה ודמי לידה.

ביטוח

למה צריך ביטוח אחריות מקצועית ? מרבית הלקוחות כיום הם בעלי תודעה צרכנית מפותחת העומדים על זכותם לקבל שירות מקצועי ואיכותי כנדרש בשוק תחרותי ואינם מהססים להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע החופשי, אם לדעתם נגרם להם נזק על ידו.

מיכל אמיר

אחת התופעות השכיחות ביותר במשפחה המודרנית היא הצבת גבולות לילדים. או נכון יותר חוסר גבולות. הסמכות ההורית שהייתה נהוגה בעבר במשפחה המסורתית אבדה לה והורים רבים מוצאים את נעים בין סמכות יתר להיעדר סמכות.

אין אדם רואה את העולם אלא במשקפי עצמו

הבה נשזור את פרטי חיינו ונראה כיצד האתמול קשור ואף מייצר את המחר,כיצד חוויות מן העבר הרחוק מולידות בנו התנהגויות כאו ועכשיו.

שתוף הילדים בחוויות

שיתוף הילדים בחוויות כיצד נשתף ומה נשתף

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

הכוח שבעידוד כמה חשוב העידוד לאדם ומדוע קשה לעודד וכללים לעידוד נכון

סגנונות הורות - הורים סמכותיים

הורים סמכותיים - כיצד עושים זאת?

רגשי אשם ומצפון מייסר

רגשי אשם ומצפון מייסר - במינון הנכון וללא הגזמות. חסר הוא גרוע, ואף יתר אינו נכון ואף מזיק.

סגנונות הורות - הורים גמישים, ותרנים

נדבר על שלושה סגנונות הורות כשהראשון בהם - הורים גמישים, ותרנים

סגנונות הורות - הורים נוקשים מידי

סגנון נוסף של הורות - הורים נוקשים מידי

טיפול בחרדות ופחדים

מהוא פחד, מהוא מקור הפחד ואיך ניתן לנטרלו

משאבים פנימיים

מהם אמונות ומשאבים פנימיים מהם והיכן הם טמונים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ב – טיפול בדיבור

מהי פסיכותרפיה? מהו הכלי המרכזי והעיקרי בתהליך הטיפול הנפשי? האם בכלל אפשר לטפל בנפש שאי אפשר לראותה? מה תפקידו העיקרי של המטופל בתהליך, וכיצד עליו להתייחס לפסיכותרפיה רגילה שנראית שונה?

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ג – הנחות שגויות בתפיסת התהליך הטיפולי

חוויה שלילית בטיפול, עלולה לגרום לאנשים הרס נפשי לטווח ארוך, היא עלולה לגדוע מימוש פוטנציאל אישי ולהעמיק אצל אנשים חוסר אמון בזולת ובעצמם, חוויה כזאת שנגרמת בשל כאלה שניסו לעזור אבל לא ידעו לומר "איני יודע", עלולה להרוס זוגות ומשפחות, ולא פעם צריכות לעבור לא מעט שנים, והרבה תפילות וחסדי שמים, על מנת שאנשים יתנו צ'אנס נוסף למערכת האישית והמשפחתית שלהם.

כעסים והתפרצויות זעם אצל ילדים ומתבגרים

"כמה פעמים, הצליחו להוציא אתכם "מדעתכם", עד כדי מצב, בו הרגשתם חסרי שליטה עצמית לחלוטין. התסכול והזעם, התפרצו מתוככם בצורת: כעס נורא, צעקות, צרחות ולעתים אף בבכי".

היחס לכוחות החיים ביהדות

כיצד מתייחסת היהדות לכוחות החיים? מאמר אמוני וחינוכי.

פחד וחרדה ופוביה ומה שבינהם

איך לנטרל פחדים וחרדות, מהם המקורות של אותם רגשות החוסמים אותנו וכלכך מעיבים על חיינו

הכל מתחיל במשפחה

כיצד יתכן שילד מתנהג בבי"ס באלימות ובבית הוא מלאך?

כאן עובדים!!

העולם בו אנו חיים הוא מתנה אלוקית לנשמתנו. אשר ביקשה להנות מעולם "שכולו טוב"-גן העדן"מתוך שכר, ולא ממקום של מתנה, וע"כ ירדה כאן להתמודד עם נסיונות-בכדי להתאמץ, להתגבר, ולהצליח. ירדנו כאן לעולם העבודה.

שלבים ומעברים בחיי הילד

על חשיבות הכנת הילד להתמודד עם מעברים בחייו.

בעין הסערה - על השפעת משברים על חיי הנישואין והמשפחה

הנהר זורם. פכפוך המים מתערבב בקולו עם שירת הציפורים ויוצר סימפוניה שכולה שיר הלל לבריאה. יפה הוא הנוף מסביב. השייטים שלווים בסירתם ונהנים איש מחברתו של רעהו והאווירה רוגעת. לפתע חל מפנה חד. הסירה מיטלטלת ונזרקת בעוצמה אל הסלעים. הנהר שינה פניו והחל שוצף וגועש. מפל מתקרב. האם ישכילו לחתור הם בשניים?

נישואים שניים-תקווה לחיים

יש אהבה בנישואים שניים-תתאמצו ותיוכחו

תקווה לחיים=נישואים שניים

בסיס נישואים שניים =האהבה

תגובות

כל התגובות