אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מאמרים

סמך כקיבליה

ט אלול | 08.09.2011

את הרעיון לדברים הבאים שמעתי לפני שנים רבות מפי הרה"ג ר' יעקב ויזל שליט"א איש ארגון החסד יד אליעזר בסעודת שבע ברכות לבנו.
סמך וסעד שני מושגים שתי מילים שמקורן בתנ"ך והן חלק מהשפה העברית שתיהן משמשות את מתרגמי התנ"ך לארמית ואונקלוס בראשם כתחליף למילת עזר ברור איפה שמתרגמי התנ"ך משמשים כפרשנים ולא כמתרגמים גרידא

בדרך כלל משתמש התרגום במילה סעד כתחליף למלה עזר או עזרה "ועזר מצריו תהיה" (דברים לג', ז')
"לעזור את לבוש" (יהושוע לג') "ואין עוזר לישראל" (מלכים ב', יד', כו') ועוד ועוד דוגמאות לרוב.
בפסוק "אעשה לו עזר כנגדו" (בראשית ב' יח') משתמש התרגום דווקא במילה סמך בתחליף למילה עזר – סמך כקבליה
ראוי לברר את ההבדלים בין סעד לסמך על מנת להעמיק ולהבין את כוונת התרגום כאן בפרושו לפסוק.
חשוב להקדים ולציין שבמקומות אחרים אומר הכתוב "ותשב לה מנגד" (בראשית כא' טז')
 או "ואלכה נגדך" (בראשית לג' יב') וכאן מדגיש כנגד כ' הדמיון מדמה ומשווה בין האיש לאישה בלי הבדלים ביניהם.
הסועד חולה בחוליו או המושיט סעד לנצרך שאין ביכולתו לקיים את עצמו מבחינה כלכלית – עוזר לרעהו. העזרה המושטת מתקבלת ע"י הנצרך במידה ולא ניתן הסעד או לא התקבל, אין כאן עזרה
הסעד תלוי איפה המקבל והנותן ובקבלת הסיוע והנתינה בפועל.

סמך לעומת זאת, הוא יצירת תחושת העזרה, תחושת בטחון בסיוע, אדם הנמצא במרומי צוק נישא או על גג בניין גבוה מאד, כשיפנה מבטו למטה תוטרד דעתו מחמת הגובה העצום ועשוי הוא להיבהל ולהתבלבל ולאבד עשתונות מפני הפחד הטבעי מנפילה, דווקא משום כך עלול הוא ליפול חס ושלום ולהינזק, אם יהיה מעקה לגג או לצוק, תהיה דעתו מיושבת עליו וירגיש נינוח, לא יתבלבל, ויהיה שמור או מוגן, השמירה וההגנה אינן תלויות בהסמכות או בהשענות על המעקה בקבלת הסיוע בפועל, די לו שהמעקה נמצא, אפילו לא יגע ולא ישתמש בו עצם מציאותו כאמצעי בטיחות מעניקה תחושת ביטחון והרי שמירה והגנה יש כאן , יש כאן עזרה וסיוע הוא סומך ובוטח במעקה, חש יציבות בטחון והגנה.
התועלת המופקת מן המעקה הוא בעצם קיומו, בלי קשר לעוצמת השימוש בו.

ילד צעיר הלומד לרכב על אופניים סומך ובוטח ביד אביו האוחזת בו ותומכת בכסא מאחור, אביו רץ אחריו אוחז ותומך ובשלב כל שהוא מרפה ועוזב והילד ממשיך ברכיבתו, לכשישים לב שאביו עזבו, עומד וצופה בהנאה בעצמאותו יתבלבל ויפול, הוא כבר יכול לרכב בעצמו, עובדה – הוא הוכיח זאת כל זמן
שסמוך היה ובטוח ביד אביו האוחזת בו תחושת הביטחון היא שאפשרה לו הצלחה במשימה כשחש לבדו במערכה התגנב ספק לליבו, איבד בטחון דמיו כשלון ולא היה מסוגל להשקיע את המקסימום נבהל התבלבל ונחל מפלה.
כך טבעו של האדם לא תמיד הוא זקוק לעזרה המושטת לו בפועל ואינו נשען עליה אך הוא בתודעתו, נוסכת בו בטחון ושלווה ומאפשרים לו השקעה עצמית מרבית המביאה הצלחה, עובדת היות הסיוע בתודעתו היא, היא העזרה האמיתית ואיןן צורך בסיוע בפועל דווקא, הבנה זו באה לידי ביטוי במאמר ר' אליעזר (סוכה מט') "אין צדקה משתלמת אלא לפי החסד שבה" כלומר עיקר התשלום על הצדקה שאדם עושה הוא על היותו גומל חסד מעניק תחושת ביטחון לעני שיש מישהו שחושב עליו "שנותן ליבו ודעתו לטובתו של העני" (רש"י שם) עני הנתון במצוקה כלכלית ומישהו תומך בו ונותן לו כסף, נותן לו גם תחושה שהוא לא לבד שיש לו תומך ועוזר וזה עיקר העניין של צדקה, תחושת הביטחון.
בפסוק: "לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו" משתמש התרגום כאמור במילה סמך כתחליף למילה עזר, כלומר אין כאן סעד אלא סמך.


אור נוגה מעתה על מערכת הזוגיות כפירושו של אונקלוס, בני זוג אינם צריכים להישען בפועל זה על זה, עצם היותם יחד, מאוחדים בהויתם, קשורים בקדושה של חברות וחיבור ה"ביחידות" היא הנוסכת בהם ביטחון משרה שלווה ותחושת מיצוי היכולות, אין הם צריכים לצפות לעצם הסיוע ולנתינתו, הביטחון בו מאפשר התמודדות נכונה עם מטלות החיים אין ספק שעצם הנתינה חשובה ואין אפשרות לוותר עליה, היא היוצרת חיבור, חברות ואהבה כדברי הרב דסלר זצ"ל המפורסמים (פרק הנותן והנוטל מכתב מאליהו א' עמ' 32) אין אפשרות ליצור חברות ואהבה באופן תיאורטי בלבד, הפעולות עצמן, העשייה, עובדות ההוויה המשותפת חשובות כחוט השני.
היסוד הזה מופיע מספר פעמים רב בספר החינוך "האדם יפעל כפי פעולותיו" "ואחר המעשים נמשכים הלבבות" או כדברי הרמח"ל בפרק ז' במסילת ישרים "התנועה החיצונה מעוררת הפנימית" אך צריך לדעת שאסור להישען עליהם, או לדרוש אותם או לחשוב שהעדרם מביע העדר זוגיות.

כל אחד צריך לתת להעניק להשקיע את חלקו ויותר כדי ליצור אווירת אמון ובטחון מתוך רצון טוב אך בשום פנים ואופן לא לדרוש נתינה והשקעה מין הזולת .
דרישה כזו מעמידה במבחן ותוצאותיו יהיו לעולם בלתי מספקות ,נתינה המתקיימת לאחר דרישה איננה טבעית, אינה יוצרת קרבה, אינה מחברת היא כתשלום מס ולעיתים רחוקות עונה על דרישות הדרישה.
הרב דסלר זצ"ל בפרקיו הנזכרים לעיל, כותב שהיה נוהג לומר לבני זוג בעצם חתונתם "הזהרו יקרים שתהיו תמיד משביעים רצון זה לזה כאשר הנכם עתה, ודעו כי בעת שתחלו לדרוש דרישות זה מזה הנה אשרכם מכם והלאה"
דאג אתה למילוי תפקידך ולא לתפקידם של זולתך. מלאו חובותיכם בנפש חפצה במאור פנים מתוך תקווה וימלאו אחרים חובותיהם כלפיכם.  

מאמרים אחרים

טיפים לליל הסדר

4 טיפים לעבור את ליל הסדר בצורה הטובה ביותר

טיפול גופני נפשי בטראומה מינית

מהי טראומה מינית, מהם סימפטומים אופיינים לטראומה וכיצד בעזרת טיפול גופני נפשי ניתן לסייע במקום שהמילים נגמרות והגוף מתחיל

פעוטות = לא מנומסים

המאמר מציף את הקושי של פעוטות לשתף קשיים, ונותן פתרונות מעשיים להורים כיצד לעזור ולהקל על ילדם בהתמודדות עם הסתגלות קושי ופחד.

תחושותיהם וחוויותיהם של ילדים לנוכח הגירושין של הוריהם.

הליך גישור בגירושין מצמצם פגיעה בילדים

זכות אישה בכתובה

אני ייצגתי אישה זו בבית הדין הרבני תל אביב, אישה זו זכתה במלוא כתובתה.

תפקידים במשפחה

תפקידים במשפחה

קשה לי להחליט..

קשה לי להחליט.. מאמר הנותן מענה למתקשים בקבלת החלטות (לבנות הנעורים)

משדרת בטחון

משדרת בטחון.. בנושא: בטחון עצמי (לבנות הנעורים)

מה זה קאוצ'ינג

תמונת חיי.. מה זה קאוצ'ינג? הסבר

לשנות הרגש

לשנות הרגש.. להשתלט על הרגשות שלנו.. (לבנות הנעורים)

פסיכולגית הצבעים

פסיכלוגית הצבעים

סדנת העבודה

סדנת העבודה של ביירון קייטי

שלבים בקשר הזוגי

שלבים בקשר הזוגי

אווירה משפחתית

כולנו מחפשים שלווה, האם אפשר להגיע לאווירה שלווה בבית? במה זה תלוי.

ניהול עסק עצמאי מול רשויות המס

עצמאי העונה על אחת משלושת התנאים הנ"ל נקרא עצמאי שאינו עונה להגדרה הוא מחויב בדמי ביטוח מופחתים אך מאידך אינו זכאי לגמלאות כגון: פגיעה בעבודה ודמי לידה.

ביטוח

למה צריך ביטוח אחריות מקצועית ? מרבית הלקוחות כיום הם בעלי תודעה צרכנית מפותחת העומדים על זכותם לקבל שירות מקצועי ואיכותי כנדרש בשוק תחרותי ואינם מהססים להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע החופשי, אם לדעתם נגרם להם נזק על ידו.

מיכל אמיר

אחת התופעות השכיחות ביותר במשפחה המודרנית היא הצבת גבולות לילדים. או נכון יותר חוסר גבולות. הסמכות ההורית שהייתה נהוגה בעבר במשפחה המסורתית אבדה לה והורים רבים מוצאים את נעים בין סמכות יתר להיעדר סמכות.

אין אדם רואה את העולם אלא במשקפי עצמו

הבה נשזור את פרטי חיינו ונראה כיצד האתמול קשור ואף מייצר את המחר,כיצד חוויות מן העבר הרחוק מולידות בנו התנהגויות כאו ועכשיו.

שתוף הילדים בחוויות

שיתוף הילדים בחוויות כיצד נשתף ומה נשתף

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

הכוח שבעידוד כמה חשוב העידוד לאדם ומדוע קשה לעודד וכללים לעידוד נכון

סגנונות הורות - הורים סמכותיים

הורים סמכותיים - כיצד עושים זאת?

רגשי אשם ומצפון מייסר

רגשי אשם ומצפון מייסר - במינון הנכון וללא הגזמות. חסר הוא גרוע, ואף יתר אינו נכון ואף מזיק.

סגנונות הורות - הורים גמישים, ותרנים

נדבר על שלושה סגנונות הורות כשהראשון בהם - הורים גמישים, ותרנים

סגנונות הורות - הורים נוקשים מידי

סגנון נוסף של הורות - הורים נוקשים מידי

טיפול בחרדות ופחדים

מהוא פחד, מהוא מקור הפחד ואיך ניתן לנטרלו

משאבים פנימיים

מהם אמונות ומשאבים פנימיים מהם והיכן הם טמונים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ב – טיפול בדיבור

מהי פסיכותרפיה? מהו הכלי המרכזי והעיקרי בתהליך הטיפול הנפשי? האם בכלל אפשר לטפל בנפש שאי אפשר לראותה? מה תפקידו העיקרי של המטופל בתהליך, וכיצד עליו להתייחס לפסיכותרפיה רגילה שנראית שונה?

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ג – הנחות שגויות בתפיסת התהליך הטיפולי

חוויה שלילית בטיפול, עלולה לגרום לאנשים הרס נפשי לטווח ארוך, היא עלולה לגדוע מימוש פוטנציאל אישי ולהעמיק אצל אנשים חוסר אמון בזולת ובעצמם, חוויה כזאת שנגרמת בשל כאלה שניסו לעזור אבל לא ידעו לומר "איני יודע", עלולה להרוס זוגות ומשפחות, ולא פעם צריכות לעבור לא מעט שנים, והרבה תפילות וחסדי שמים, על מנת שאנשים יתנו צ'אנס נוסף למערכת האישית והמשפחתית שלהם.

כעסים והתפרצויות זעם אצל ילדים ומתבגרים

"כמה פעמים, הצליחו להוציא אתכם "מדעתכם", עד כדי מצב, בו הרגשתם חסרי שליטה עצמית לחלוטין. התסכול והזעם, התפרצו מתוככם בצורת: כעס נורא, צעקות, צרחות ולעתים אף בבכי".

היחס לכוחות החיים ביהדות

כיצד מתייחסת היהדות לכוחות החיים? מאמר אמוני וחינוכי.

פחד וחרדה ופוביה ומה שבינהם

איך לנטרל פחדים וחרדות, מהם המקורות של אותם רגשות החוסמים אותנו וכלכך מעיבים על חיינו

הכל מתחיל במשפחה

כיצד יתכן שילד מתנהג בבי"ס באלימות ובבית הוא מלאך?

כאן עובדים!!

העולם בו אנו חיים הוא מתנה אלוקית לנשמתנו. אשר ביקשה להנות מעולם "שכולו טוב"-גן העדן"מתוך שכר, ולא ממקום של מתנה, וע"כ ירדה כאן להתמודד עם נסיונות-בכדי להתאמץ, להתגבר, ולהצליח. ירדנו כאן לעולם העבודה.

שלבים ומעברים בחיי הילד

על חשיבות הכנת הילד להתמודד עם מעברים בחייו.

בעין הסערה - על השפעת משברים על חיי הנישואין והמשפחה

הנהר זורם. פכפוך המים מתערבב בקולו עם שירת הציפורים ויוצר סימפוניה שכולה שיר הלל לבריאה. יפה הוא הנוף מסביב. השייטים שלווים בסירתם ונהנים איש מחברתו של רעהו והאווירה רוגעת. לפתע חל מפנה חד. הסירה מיטלטלת ונזרקת בעוצמה אל הסלעים. הנהר שינה פניו והחל שוצף וגועש. מפל מתקרב. האם ישכילו לחתור הם בשניים?

נישואים שניים-תקווה לחיים

יש אהבה בנישואים שניים-תתאמצו ותיוכחו

תקווה לחיים=נישואים שניים

בסיס נישואים שניים =האהבה

תגובות

כל התגובות