"אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם עצמו בשעת מריבה" (חולין פט')
א. "אשר לא תגלה ערותך עליו" – קל וחומר – עומק הק"ו.
אי אפשר לפתור בעיות ערכיות באופן טכני.
ב. "לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות" רש"י: "לעשות לאיש ואיש כרצונו" (כתו' יז')
אמפתיה – רוג'רס ושניידר – מתן לגיטימציה לראיית מציאות אחת מזויות שונות ובהקשרים שונים.
ג. נחום איש גמזו, ר' חיים שמואלביץ.
ד. בסיס חיובי: חברות - תנאי ראשוני לפיוס ("כי רחימתין הוא עזיזא" סנהדרין ז')
ה. פיוס בונה יותר מאשר המריבה – אימתנית ככל שתהיה – הורסת.
ו. אין לצפות ממי שלא למד ולא עסק בהבנת הדינמיקה של המריבות, בהיותו נינוח ורגוע להגיע לתובנות תוך כדי עימות. בזמן אהבה ופיוס יש להשקיע בלימוד זה ולקבוע קביעות שאולי יאומצו (לפחות בחלקן) תוך כדי סערת רגשות.
ז. משלי כג': "כבוד לאיש שבת מריב, וכל אוויל יתגלע" דרכו של איש לחזר אחר אשה ואין דרכה של אשה לחזר אחר איש, משל לאדם שאבדה לו אבידה... (קידושין ב"ו)
ח. לזרום בכיוון הכללי בלי להתייחס למפריעים. והיה ויש מפריעים, טפל בהם בהיותם קטנים.
ט. קיבעון מחשבתי = יצר הרע. המנע מהתחפרות בעמדות. טיפוח יכולת שינוי חשיבה.
י. מבשרך לא תתעלם (ישעיהו נ"ח, ז') בשום פנים ואופן לא להפרד – אפילו באופן חלקי מתוך מריבה. סיים והתפייס.
יא. רגשות חיוביים: שמחה כאב ברור הבנה
רגשות שליליים: לעג כעס האשמה דרישה
יב. ואהבת – שיהיה שם שמיים מתאהב על ידך. (יומא פ"ו)
משפטי מפתח:
• נפגעתי. אני יודע/ת שלא התכוונת לפגוע בי כי אין לך סיבה לפגוע בי, אבל נפגעתי.
• אני חושב/ת שאת/ה לא צודק/ת אבל אני אוהב/ת אותך וחבל לפגוע באהבה זו בגלל הנושא הנ"ל על אף חשיבותו. נעשה כמו שאת/ה רוצה.
• מגע פיזי חברי ועדין – בשום פנים ואופן לא מגע מיני, שווה הרבה מאוד מילים. (כמובן, רק כשאפשר)