מאמרים

הכל מתחיל במשפחה

יז אלול | 01.09.2015

"כיצד יתכן שדוד מתנהג באלימות בבית הספר ? בבית הוא הרי מלאך".

משפטים מעין אלו אנו שומעים חדשות לבקרים מפי הורים רבים.
"האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" כתב שאול טשרניחובסקי. אך מהו אותו "נוף מולדתו"?
ילדים מגיעים לעולם מצוידים במטען גנטי.
הם פוגשים סביבה-המשפחה ואחר כך קבוצות חברתיות נוספות.
תיאוריות פסיכולוגיות רבות עוסקות בשאלה: תורשה או סביבה מי מהן משפיעה יותר?
הפסיכולוג אלפרד אדלר טוען כי נוסף על שני גורמים אלה (התורשה והסביבה) קיים גורם שלישי, משמעותי ביותר: הבחירה.  לשיטתו של אדלר, לתוך האינטראקציות של הילד עם סביבתו בוחר כל ילד אילו תכונות לשכלל כדי שיובילו אותו למקום בטוח.
במילים אחרות, ילדים אינם נולדים חצופים, עקשנים או מפונקים. הם מפתחים את התכונות אשר לדעתם יאפשרו להם לחוש מורגשים ומשמעותיים במשפחתם.
אנחנו יכולים להבין כיצד ילד מסוים אימץ תכונות מסוימות, והבשורה הטובה: נוכל גם לסייע לו להיות מפונק פחות, עצמאי יותר ועוד.
כיצד מעצב האדם את אישיותו?
אפשר להתבונן במילה "אדם" גם כראשי תיבות של שלושת הגורמים המשפיעים על עיצוב האישיות:

א= אוירה משפחתית: מה מאפיין את המשפחה שלנו-חום? עידוד? תחרותיות?  נוקשות?
ד = דרכי חינוך: מענישים? מאיימים?  מעודדים?
מ = מערך משפחתי : מי ההורים שלי? מי האחים שלי? מהו תפקידן ומהו ערכו של כל אחד מהם?

הילד מעצב את אישיותו, כלומר הוא בונה את ה "היגיון הפרטי " שלו ומנסח, באופן
 בלתי מודע, את התשובות שלו לארבע שאלות :
מי אני? מי האחרים?  מה צריך להיות כדי שארגיש במיטבי?  מה מסוכן עבורי?
אותו היגיון פרטי הולך עם הילד כמובן, לכל מקום –לבית- לבי"ס- לגינה השכונתית.

 

 

 

אז כיצד יתכן שה "מלאך" בבית הופך לאלים בבית הספר?

השערה ראשונה:
דוד גדל באווירה ביקורתית מאוד-גם מצד ההורים-וגם מצד שאר בני המשפחה,
ולכן הוא עסוק בשאלה האם אני חזק או חלש? האם האחרים חזקים ממני או חלשים ממני?
וכך הוא מזהה את החלשים ותוקף אותם.

השערה שניה:
דוד גדל באווירה " זורמת" אין חוקים, אין גבולות, ההורים "זורמים עם הילדים", דוד עושה מה שהוא רוצה וכשמגיע לבי"ס הוא צריך להתנהל בתוך מסגרת ברורה עם חוקים וגבולות- הוא מתוסכל מאוד והדרך מתסכול לתוקפנות קצרה.
מה אפשר לעשות כדי למתן את התוקפנות של דוד בבית הספר?
אוירה משפחתית- המשפחה היא הקבוצה החברתית הראשונה שהילד חבר בה, אלה החיים והמציאות עבורו.
הילד משווה בין משפחתו למשפחות אחרות
ורק כאשר יתבגר יבין כי לכל משפחה אופי משלה. 

ככל שהמשפחה שלנו תהיה מושתתת על ערכים דומים לאלה המקובלים בחברה (אליה הוא משתייך) כך יקל על הילדים שלנו להסתגל.
חייבת להיות אוירה מקבלת ומכבדת, משתפת , מייעצת, מתחשבת, נמנעת מביקורת,  מפינוק יתר.  ומבוססת על תקשורת נעימה ומכבדת.
כאשר אנו ההורים מנהיגים את המשפחה מתוקף אחריותנו ולא  מתוקף שליטה בכסף ובכוח.

אמרנו בתחילה כי "האדם הוא תבנית נוף מולדתו "
עלינו לעזור לילד לבנות את אישיותו ואנו כהורים, נשתדל להכניס שינויים באווירה המשפחתית ובדרכי החינוך, כדי שילדינו יגבשו השקפת עולם מיטבית ויגדלו להיות אנשים תורמים בחברה ומאושרים.

"ילד צריך שייגשו אליו בכבוד...
כמו הילד הפנימי שבתוכנו".
                                                                           ( ברונסון אלקוט)

 

מאמרים אחרים

טיפים לליל הסדר

4 טיפים לעבור את ליל הסדר בצורה הטובה ביותר

טיפול גופני נפשי בטראומה מינית

מהי טראומה מינית, מהם סימפטומים אופיינים לטראומה וכיצד בעזרת טיפול גופני נפשי ניתן לסייע במקום שהמילים נגמרות והגוף מתחיל

פעוטות = לא מנומסים

המאמר מציף את הקושי של פעוטות לשתף קשיים, ונותן פתרונות מעשיים להורים כיצד לעזור ולהקל על ילדם בהתמודדות עם הסתגלות קושי ופחד.

תחושותיהם וחוויותיהם של ילדים לנוכח הגירושין של הוריהם.

הליך גישור בגירושין מצמצם פגיעה בילדים

תפקידים במשפחה

תפקידים במשפחה

קשה לי להחליט..

קשה לי להחליט.. מאמר הנותן מענה למתקשים בקבלת החלטות (לבנות הנעורים)

משדרת בטחון

משדרת בטחון.. בנושא: בטחון עצמי (לבנות הנעורים)

מה זה קאוצ'ינג

תמונת חיי.. מה זה קאוצ'ינג? הסבר

לשנות הרגש

לשנות הרגש.. להשתלט על הרגשות שלנו.. (לבנות הנעורים)

פסיכולגית הצבעים

פסיכלוגית הצבעים

סדנת העבודה

סדנת העבודה של ביירון קייטי

שלבים בקשר הזוגי

שלבים בקשר הזוגי

אווירה משפחתית

כולנו מחפשים שלווה, האם אפשר להגיע לאווירה שלווה בבית? במה זה תלוי.

ניהול עסק עצמאי מול רשויות המס

עצמאי העונה על אחת משלושת התנאים הנ"ל נקרא עצמאי שאינו עונה להגדרה הוא מחויב בדמי ביטוח מופחתים אך מאידך אינו זכאי לגמלאות כגון: פגיעה בעבודה ודמי לידה.

ביטוח

למה צריך ביטוח אחריות מקצועית ? מרבית הלקוחות כיום הם בעלי תודעה צרכנית מפותחת העומדים על זכותם לקבל שירות מקצועי ואיכותי כנדרש בשוק תחרותי ואינם מהססים להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע החופשי, אם לדעתם נגרם להם נזק על ידו.

מיכל אמיר

אחת התופעות השכיחות ביותר במשפחה המודרנית היא הצבת גבולות לילדים. או נכון יותר חוסר גבולות. הסמכות ההורית שהייתה נהוגה בעבר במשפחה המסורתית אבדה לה והורים רבים מוצאים את נעים בין סמכות יתר להיעדר סמכות.

אין אדם רואה את העולם אלא במשקפי עצמו

הבה נשזור את פרטי חיינו ונראה כיצד האתמול קשור ואף מייצר את המחר,כיצד חוויות מן העבר הרחוק מולידות בנו התנהגויות כאו ועכשיו.

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

הכוח שבעידוד כמה חשוב העידוד לאדם ומדוע קשה לעודד וכללים לעידוד נכון

רגשי אשם ומצפון מייסר

רגשי אשם ומצפון מייסר - במינון הנכון וללא הגזמות. חסר הוא גרוע, ואף יתר אינו נכון ואף מזיק.

טיפול בחרדות ופחדים

מהוא פחד, מהוא מקור הפחד ואיך ניתן לנטרלו

משאבים פנימיים

מהם אמונות ומשאבים פנימיים מהם והיכן הם טמונים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ב – טיפול בדיבור

מהי פסיכותרפיה? מהו הכלי המרכזי והעיקרי בתהליך הטיפול הנפשי? האם בכלל אפשר לטפל בנפש שאי אפשר לראותה? מה תפקידו העיקרי של המטופל בתהליך, וכיצד עליו להתייחס לפסיכותרפיה רגילה שנראית שונה?

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ג – הנחות שגויות בתפיסת התהליך הטיפולי

חוויה שלילית בטיפול, עלולה לגרום לאנשים הרס נפשי לטווח ארוך, היא עלולה לגדוע מימוש פוטנציאל אישי ולהעמיק אצל אנשים חוסר אמון בזולת ובעצמם, חוויה כזאת שנגרמת בשל כאלה שניסו לעזור אבל לא ידעו לומר "איני יודע", עלולה להרוס זוגות ומשפחות, ולא פעם צריכות לעבור לא מעט שנים, והרבה תפילות וחסדי שמים, על מנת שאנשים יתנו צ'אנס נוסף למערכת האישית והמשפחתית שלהם.

כעסים והתפרצויות זעם אצל ילדים ומתבגרים

"כמה פעמים, הצליחו להוציא אתכם "מדעתכם", עד כדי מצב, בו הרגשתם חסרי שליטה עצמית לחלוטין. התסכול והזעם, התפרצו מתוככם בצורת: כעס נורא, צעקות, צרחות ולעתים אף בבכי".

היחס לכוחות החיים ביהדות

כיצד מתייחסת היהדות לכוחות החיים? מאמר אמוני וחינוכי.

הכל מתחיל במשפחה

כיצד יתכן שילד מתנהג בבי"ס באלימות ובבית הוא מלאך?

שלבים ומעברים בחיי הילד

על חשיבות הכנת הילד להתמודד עם מעברים בחייו.

תגובות

כל התגובות