אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מאמרים

משאבים פנימיים

כ חשון | 02.11.2015

אמונות ומשאבים פנימיים

רוב בני האדם מסתובבים בעולם עם אמונות מסוימות הגורמות להם תחושות סבל ומונעות מהם להצליח ואף גרוע מכך, מונעות מהם לנסות להצליח.
אמונות אלו מתקבעות אצל בני האדם משחר ילדותם.  כשאימא אומרת לילד שלה, העושה את צעדיו הראשונים "חמוד שלי תזהר לא ליפול", התינוק מבין שלא כדאי ליפול, או שאסור ליפול, ונפילה יכולה להיות מסוכנת ונוראית ויכולה לאכזב את אימא!!!
זה נשמע אבסורד, זה נשמע תמוהה אך כך נטמעות אמונות אצל בני האדם. לעתים הם שם רק בגלל דברים ששמענו. לעתים הם שם רק בגלל שאנשים קרובים לנו חוו אותם. ולפעמים הם שם כי אנשים קרובים לנו מאמינים בכך.
חוויות שבני האדם חווים בעצמם גם הם הופכים לאמונות לעיתים אמונות טובות ומחזקות ולעתים הופכים לאמונות קשות ומגבילות כאלו שאם ישתנו ימנעו מאתנו-בני האדם לנסות ולחוות דברים ולעשות דברים ולהניע את עצמינו מלהצליח.
אז מה עושים עם אמונות אלו? מה כדאי שנעשה עם אמונות שאנו מגלים שעד עתה מנעו מאתנו להתנהל אחרת, בהצלחה יתרה?
נחזור לכך. אך ראשית  כדאי לפני לדבר על "משאבים פנימיים".
לכל אחד מאתנו יכולות. רובנו לא מודעים ליכולות אלו. הן צצות במקרים מסוימים כדי לעזור לנו להתנהל בחיים. לעיתים הם מתפרצים מאתנו בלי שנדע על קיומם ולעתים הם שם בפנים חבויים ומחכים שמישהו יבין שהם שם - מחכים שנתניע אותם.
ככל שנמהר ונתוודע ליכולות אלו. ככל שנתמש בהם  ונשכלל אותם, ככל שנרחיב את יריעת הרחב השימוש בהם. זה אומר שאנו מנצלים את המשאבים שלנו כמעט בניצול מקסימלי. הווה אומר שאנו מצוינים במה שאנו עושים. גישת ה-NLP נוצרה ע"י דגום אנשים המשכילים לעשות זאת.
מצאו כי אנשים שמבינים ש"אמונות מגבילות" מנהלים את רובנו. מנהלים את החיים שלנו כשמראש המציאות שלנו "מעוותת" "מוכללת" "מושמטת" ואם אנו רוצים לנצח משהו בחיים שלנו כדאי וראוי כי נאמין רק במה שעושה לנו באמת טוב ואפקטיבי לנו.
* כדי שהמוח שלנו יהיה מסוגל לקלוט את כל האינפורמציה שהעיניים שלנו רואות, זה מחייב אותו אותו לעבוד בשלוש מקצים שונים:
הכללה, השמטה, עיוות.
נניח שהמוח שלנו עשוי ממגירות שונות, מן הסתם כרגע בזמן מסוים יש מספר מסוים של מגירות. אם העין רואה אינפורמציה חדשה והיא צריכה לתרגם זאת באופן מסוים ולהכניסה כקלט למגירה מסוימת. המוח שלנו יבצע הכללה כדי להכניס את האינפורמציה הזו למגירה מסוימת. :כל הגברים נראים כך(דוגמה מוקצנת): שיער קצוץ, בטן, גבות עבות  כל גבר אוטומטית ייכנס לתוך מגירה זו- האם זה אומר שכל הגברים הם בעלי כרס ועם גבות עבות?! לפי מוחנו- כן. במציאות - ממש לא!
השמטה היא בעצם בעיה פיזית של תרגום מידע העין שרואה את האינפורמציה ומסוגלת לקלוט רק מספר מסוים של ביטים לדקת צפייה. מה שאומר שמה שהעין שלנו תקלוט באופן פיזי יתורגם למוחנו בצורה מעוותת ולו רק משום שהעין לא תצליח לראות את הכל. אם נקראה דרכנו למקום תאונת דרכים הדבר הראשון שאני אראה : נזק למכוניות, משהו אחר יראה את האמבולנס עם אורותיו, ומישהו אחר יראה את הפצוע נישא על גבי אלונקה. גם אם בסופו של דבר אנחנו נסרוק את כל האירוע. האירוע הוא דינמי וכשנעביר את ראשי לכיוון הפצוע הוא כבר ייכנס לאמבולנס וכנראה שלא אצליח לראותו . ז"א, האירוע תורגם אצלי בצורה חלקית בלבד ולכן בחוויה הפרטית שלי המכוניות המרוסקת והחלון המנופץ הם אלו שהותירו בעיניי את חומרת המצב  מה שבעיניי האחר חומרת המצב תוחלט ע"י סריקה על האדם הפצוע שאנשי מד"א טיפלו בו.
בעיוות אינפורמציה, מדובר אותם חלקיקי ביטים שתורגמו אצלנו בראש. במידע מוכלל ובחלקו מושמט ובסופו, כשייכנס למגירה המסוימת והספציפית היא גם תעבור סוג של עיוות לאותה אינפורמציה ראשונית שנקלטה בתחילת הדרך. 
מה שברור ממידע זה, לעולם  תהה המציאות שלנו(המפה האישית שלנו) שונה ממציאות השטח(המציאות בשטח).


כשאנו מבינים ומקבלים זאת, אנחנו יכולים לעשות מספר דברים:
א. להמשיך כאילו לא הבנו כלום, ולהתנהל כמו פעם. כשאנו מבינים משהו ולא לוקחים בחשבון שיש "מציאות" נוספת אחרת ושונה. גם בשטח וגם מציאות שונה שנתפסת אצל האחר.
ב. להבין מראש ולכן גם להתנהל בצורה אפקטיבית. כשאנחנו יודעים שיש מציאות אחרת(בשטח) ויש אנשים שהמציאות אצלם נתפסת במצורה אחרת. ללמוד איך להיות מספיק ערניים וללמוד איך אחרים חושבים. ובסופו של דבר, לאמץ תגובה אפקטיבית למצב הנתון.
נפנה רגע למשאבים הפנימים שלנו: היכולות המיוחדים שעמם נולדנו, וכאלו שאמצנו עם השנים. יכולות אלו הנקראים גם המשאבים הפנימיים שלנו. מאפשרים לנו להתנהל בעולם. ברגע שאנו לא ערים אליהם ולא מודעים אליהם. אנחנו לפעמים יכולים למצא את עצמנו מפחדים לנסות לעשות דברים כי אנו בטוחים שאנו לא נצליח לעשותם(אמונות מגבילות). ולכן ברגע "שמניחים על השולחן" את אתם היכולות ואנו כל הזמן מודעים אליהם. הפחד שלא נצליח לא יהיה שם. יהיה ברור לנו שאנו יכולים ומסוגלים כי : אנחנו חכמים, יודעים ללמוד, יש לנו כוח סבל, אנחנו אמתיים, כנים ועוד המון פרמטרים שונים שלא תמיד התייחסנו אליהם ולא השתמשנו בהם כשבאמת היינו זקוקים להם.
היכולת לראות את היכולות הללו. והכוונה איך להשתמש ביכולות הללו. בנוסף לערעור "אמונות מגבילות" וחשיבה חדשה עם הערכות חדשה למצב בו אמונה מופרכת או מופרת. כאן נכנס כל נושא האימון האישי(סדנתי או פרטני).
ככל שהילד צעיר יותר ויכולותיו מתבהרים לפניו בצורה טובה ואיכותית יגדל להיות מצליח ומוביל. ככל שהאמונות המגבילות שערם עם הזמן יעורערו ויתפזרו יוכל התנהל בצורה אמיצה ורחבה יותר. ככל שהגמישות המחשבתית רחבה יותר אפשרויות למציאת פתרון גבוה יותר ולכן בהחלט ניתן לומר בצורה וודאית, כי ההתנהלות לאורך זמן תהיה לאפקטיבית ולממצה יותר.
חשבו על כך, בתור הורה לילד שממש עכשיו החל את צעדיו הראשונים. אנחנו יוצאים מתוך הנחה שהילד שלנו ילך בעתיד(כל הילדים הולכים בסופו של דבר). ולכן כל פעם שהתינוק שלנו ייפול בניסיונותיו ללכת, אנחנו ההורים, נדרבן אותו להמשיך. נפרגן לו על ניסיונותיו ונעודד אותו להמשיך. כל זה משום שברור לנו שלכל הילדים יש יכולת מסוימת בגיל מסוים לקום ולצעוד על רגלם. כל אותם יכולות פנימיים "המשאבים הפנימיים" של הילדים שלנו. יכולים להיות מובנים מאיליהם רק אם נתייחס אליהם כך. ילד שמתקשה להאמין ביכולות שלו ולא רואה זאת,  היכולת שלנו כהורה לשמש לו מדריך או להשתמש בעזרתו של "מומחה" בדיוק לדברים הללו.

אני מזמינה אותך ההורה האחראי. ההורה עם הגמישות המחשבתית, ההורה שמאמין בילד שלו ורוצה שמישהו בסך הכל יכוונו נכונה. לתכנית  המיוחדת שלנו: "פורצים דרך" . סדנה לפיתוח יכולות מחשבתיות ורגשיות. כאלו שיהפכו את ילדך לבטוח בעצמו, כאלה שיהפכו את ילדך מודע ליכולותיו ולכן תהיה שם "פריצת דרך, משמעותית לחייו מרגע שייכנס לסדנה.

 

מאמרים אחרים

טיפים לליל הסדר

4 טיפים לעבור את ליל הסדר בצורה הטובה ביותר

טיפול גופני נפשי בטראומה מינית

מהי טראומה מינית, מהם סימפטומים אופיינים לטראומה וכיצד בעזרת טיפול גופני נפשי ניתן לסייע במקום שהמילים נגמרות והגוף מתחיל

פעוטות = לא מנומסים

המאמר מציף את הקושי של פעוטות לשתף קשיים, ונותן פתרונות מעשיים להורים כיצד לעזור ולהקל על ילדם בהתמודדות עם הסתגלות קושי ופחד.

תחושותיהם וחוויותיהם של ילדים לנוכח הגירושין של הוריהם.

הליך גישור בגירושין מצמצם פגיעה בילדים

זכות אישה בכתובה

אני ייצגתי אישה זו בבית הדין הרבני תל אביב, אישה זו זכתה במלוא כתובתה.

תפקידים במשפחה

תפקידים במשפחה

קשה לי להחליט..

קשה לי להחליט.. מאמר הנותן מענה למתקשים בקבלת החלטות (לבנות הנעורים)

משדרת בטחון

משדרת בטחון.. בנושא: בטחון עצמי (לבנות הנעורים)

מה זה קאוצ'ינג

תמונת חיי.. מה זה קאוצ'ינג? הסבר

לשנות הרגש

לשנות הרגש.. להשתלט על הרגשות שלנו.. (לבנות הנעורים)

פסיכולגית הצבעים

פסיכלוגית הצבעים

סדנת העבודה

סדנת העבודה של ביירון קייטי

שלבים בקשר הזוגי

שלבים בקשר הזוגי

אווירה משפחתית

כולנו מחפשים שלווה, האם אפשר להגיע לאווירה שלווה בבית? במה זה תלוי.

ניהול עסק עצמאי מול רשויות המס

עצמאי העונה על אחת משלושת התנאים הנ"ל נקרא עצמאי שאינו עונה להגדרה הוא מחויב בדמי ביטוח מופחתים אך מאידך אינו זכאי לגמלאות כגון: פגיעה בעבודה ודמי לידה.

ביטוח

למה צריך ביטוח אחריות מקצועית ? מרבית הלקוחות כיום הם בעלי תודעה צרכנית מפותחת העומדים על זכותם לקבל שירות מקצועי ואיכותי כנדרש בשוק תחרותי ואינם מהססים להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע החופשי, אם לדעתם נגרם להם נזק על ידו.

מיכל אמיר

אחת התופעות השכיחות ביותר במשפחה המודרנית היא הצבת גבולות לילדים. או נכון יותר חוסר גבולות. הסמכות ההורית שהייתה נהוגה בעבר במשפחה המסורתית אבדה לה והורים רבים מוצאים את נעים בין סמכות יתר להיעדר סמכות.

אין אדם רואה את העולם אלא במשקפי עצמו

הבה נשזור את פרטי חיינו ונראה כיצד האתמול קשור ואף מייצר את המחר,כיצד חוויות מן העבר הרחוק מולידות בנו התנהגויות כאו ועכשיו.

שתוף הילדים בחוויות

שיתוף הילדים בחוויות כיצד נשתף ומה נשתף

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

הכוח שבעידוד כמה חשוב העידוד לאדם ומדוע קשה לעודד וכללים לעידוד נכון

סגנונות הורות - הורים סמכותיים

הורים סמכותיים - כיצד עושים זאת?

רגשי אשם ומצפון מייסר

רגשי אשם ומצפון מייסר - במינון הנכון וללא הגזמות. חסר הוא גרוע, ואף יתר אינו נכון ואף מזיק.

סגנונות הורות - הורים גמישים, ותרנים

נדבר על שלושה סגנונות הורות כשהראשון בהם - הורים גמישים, ותרנים

סגנונות הורות - הורים נוקשים מידי

סגנון נוסף של הורות - הורים נוקשים מידי

טיפול בחרדות ופחדים

מהוא פחד, מהוא מקור הפחד ואיך ניתן לנטרלו

משאבים פנימיים

מהם אמונות ומשאבים פנימיים מהם והיכן הם טמונים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ב – טיפול בדיבור

מהי פסיכותרפיה? מהו הכלי המרכזי והעיקרי בתהליך הטיפול הנפשי? האם בכלל אפשר לטפל בנפש שאי אפשר לראותה? מה תפקידו העיקרי של המטופל בתהליך, וכיצד עליו להתייחס לפסיכותרפיה רגילה שנראית שונה?

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ג – הנחות שגויות בתפיסת התהליך הטיפולי

חוויה שלילית בטיפול, עלולה לגרום לאנשים הרס נפשי לטווח ארוך, היא עלולה לגדוע מימוש פוטנציאל אישי ולהעמיק אצל אנשים חוסר אמון בזולת ובעצמם, חוויה כזאת שנגרמת בשל כאלה שניסו לעזור אבל לא ידעו לומר "איני יודע", עלולה להרוס זוגות ומשפחות, ולא פעם צריכות לעבור לא מעט שנים, והרבה תפילות וחסדי שמים, על מנת שאנשים יתנו צ'אנס נוסף למערכת האישית והמשפחתית שלהם.

כעסים והתפרצויות זעם אצל ילדים ומתבגרים

"כמה פעמים, הצליחו להוציא אתכם "מדעתכם", עד כדי מצב, בו הרגשתם חסרי שליטה עצמית לחלוטין. התסכול והזעם, התפרצו מתוככם בצורת: כעס נורא, צעקות, צרחות ולעתים אף בבכי".

היחס לכוחות החיים ביהדות

כיצד מתייחסת היהדות לכוחות החיים? מאמר אמוני וחינוכי.

פחד וחרדה ופוביה ומה שבינהם

איך לנטרל פחדים וחרדות, מהם המקורות של אותם רגשות החוסמים אותנו וכלכך מעיבים על חיינו

הכל מתחיל במשפחה

כיצד יתכן שילד מתנהג בבי"ס באלימות ובבית הוא מלאך?

כאן עובדים!!

העולם בו אנו חיים הוא מתנה אלוקית לנשמתנו. אשר ביקשה להנות מעולם "שכולו טוב"-גן העדן"מתוך שכר, ולא ממקום של מתנה, וע"כ ירדה כאן להתמודד עם נסיונות-בכדי להתאמץ, להתגבר, ולהצליח. ירדנו כאן לעולם העבודה.

שלבים ומעברים בחיי הילד

על חשיבות הכנת הילד להתמודד עם מעברים בחייו.

בעין הסערה - על השפעת משברים על חיי הנישואין והמשפחה

הנהר זורם. פכפוך המים מתערבב בקולו עם שירת הציפורים ויוצר סימפוניה שכולה שיר הלל לבריאה. יפה הוא הנוף מסביב. השייטים שלווים בסירתם ונהנים איש מחברתו של רעהו והאווירה רוגעת. לפתע חל מפנה חד. הסירה מיטלטלת ונזרקת בעוצמה אל הסלעים. הנהר שינה פניו והחל שוצף וגועש. מפל מתקרב. האם ישכילו לחתור הם בשניים?

נישואים שניים-תקווה לחיים

יש אהבה בנישואים שניים-תתאמצו ותיוכחו

תקווה לחיים=נישואים שניים

בסיס נישואים שניים =האהבה

תגובות

כל התגובות