מאמרים

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

ה אדר א | 14.02.2016

הורה  סמכותי יודע לעודד את עצמו וכן את ילדיו, כיצד עושים זאת?

האומץ להיות בלתי מושלם הוא האומץ להיות אדם, לקבל את עצמנו כפי שאנחנו, לחיות את חיינו בלי פחד מפני השפלה או זלזול של "איך ניראה" "מה יגידו השכנים", "מה יחשבו עלינו", "מה אם יגלו את חולשותינו" זהו אומץ הלב להאמין בעצמנו ולתת אמון בזולת.

ה' ברא אותי כפי שהכי טוב בשבילי, וכך גם את ילדי. אלו הייתי מושלם לא היה לי תפקיד כאן בעולם.

ולכן, עלינו ללמוד להעריך ולקבל כל אדם כפי שהוא וגם את עצמנו, ללא תנאים.

אחד הדברים שמרוממים את האדם וגורמים לו להרגיש טוב זה העידוד.

מהו עידוד?

לפי התוצאה אפשר לדעת האם עודדנו נכון, כל דבר שיוצר שינוי בעמדות של מקבל העידוד, אם לאחר האמירה האדם שיפר את דעתו על עצמו, הגביר את ביטחונו בכוחותיו, ומביא אותו למסקנה שהוא טוב כפי שהוא. סימן שהצלחנו לעודד. כמובן שלא באמירה אחת אלא ברצף של אמירות שהם אמיתיות.

העידוד הוא כמו מים לפרח, כמו אויר לנשימה, אי אפשר בלי עידוד, ובכל זאת למרות הנחיצות בעידוד בכל שטחי היחסים והפעילות הבין אישית, כל כך קשה לכולנו לעודד. מדוע?

מראשית הילדות שומע הילד את המילים "אתה קטן, תזהר, אתה לא יכול לבד, תזהר שלא ייפול לך, חכה אני אבוא איתך, וכו' . ואם באמת נשפך הסלט שהילד רצה לשים בשולחן, המילים שהוא שומע "אמרתי לך, לא נזהרת מספיק אז זה מה שקרה".

בדרך כלל מדגישים את הכישלונות והחולשות ופחות את ההצלחות.

וכך למרות שכולנו צמאים לעידוד, אין אנו יודעים לעודד, לא את עצמנו ולא את הזולת.

אז איך מעודדים?

כלל ראשון - כבוד הדדי – אדם נברא בצלם אלוקים ולכן.

כבוד לעצמי ולזולת, שפירושו לא לפגוע, לא לזלזל, לא להשפיל – לא את עצמנו ולא את הילד. להבין שכולנו שונים האחד מהשני וכולנו יכולים ללמוד ולהעשיר את עצמנו דרך השני.

רותי היא ילדה תוססת שלא כל כך אוהבת ללמוד, לאימא קשה עם רותי, אימא רוצה לראות הצלחה  בלימודים, זה חשוב לה שילדיה יהיו מלומדים. כאשר רותי הביאה תעודה היה קשה לאימא לא להשוות את התעודה עם אחותה מיכל, ובלי משים פגעה ברותי בכך שהשוותה אותה למיכל אחותה ונתנה לה להרגיש לא שווה.

כלל שני – קבלה ללא תנאים

לקבל ולהעריך כל אדם כפי שהוא, וגם את עצמנו ללא תנאים. כלומר לשדר לילד  - אתה שווה רק אם אתה עוזר בבית. או, אצלנו בבית רק מי שלומד טוב הוא בעל ערך. זהו מסר שילד מרגיש – לא מקבלים אותי ומעריכים אותי, כפי שאני. האהבה היא אהבה בתנאי ש...

רותי מרגישה שבבית תזכה להערכה, רק אם תהיה כמו מיכל, אף אחד פה לא רואה את שאר התכונות שקיימות בה. וכמובן שרותי לא מודעת לתכונות הטובות שקיימות בה ורואה רק את השלילי בעצמה.

כללים נוספים בעידוד נכון בפעם הבאה.

 

 

מאמרים אחרים

טיפים לליל הסדר

4 טיפים לעבור את ליל הסדר בצורה הטובה ביותר

טיפול גופני נפשי בטראומה מינית

מהי טראומה מינית, מהם סימפטומים אופיינים לטראומה וכיצד בעזרת טיפול גופני נפשי ניתן לסייע במקום שהמילים נגמרות והגוף מתחיל

פעוטות = לא מנומסים

המאמר מציף את הקושי של פעוטות לשתף קשיים, ונותן פתרונות מעשיים להורים כיצד לעזור ולהקל על ילדם בהתמודדות עם הסתגלות קושי ופחד.

תחושותיהם וחוויותיהם של ילדים לנוכח הגירושין של הוריהם.

הליך גישור בגירושין מצמצם פגיעה בילדים

תפקידים במשפחה

תפקידים במשפחה

קשה לי להחליט..

קשה לי להחליט.. מאמר הנותן מענה למתקשים בקבלת החלטות (לבנות הנעורים)

משדרת בטחון

משדרת בטחון.. בנושא: בטחון עצמי (לבנות הנעורים)

מה זה קאוצ'ינג

תמונת חיי.. מה זה קאוצ'ינג? הסבר

לשנות הרגש

לשנות הרגש.. להשתלט על הרגשות שלנו.. (לבנות הנעורים)

פסיכולגית הצבעים

פסיכלוגית הצבעים

סדנת העבודה

סדנת העבודה של ביירון קייטי

שלבים בקשר הזוגי

שלבים בקשר הזוגי

אווירה משפחתית

כולנו מחפשים שלווה, האם אפשר להגיע לאווירה שלווה בבית? במה זה תלוי.

ניהול עסק עצמאי מול רשויות המס

עצמאי העונה על אחת משלושת התנאים הנ"ל נקרא עצמאי שאינו עונה להגדרה הוא מחויב בדמי ביטוח מופחתים אך מאידך אינו זכאי לגמלאות כגון: פגיעה בעבודה ודמי לידה.

ביטוח

למה צריך ביטוח אחריות מקצועית ? מרבית הלקוחות כיום הם בעלי תודעה צרכנית מפותחת העומדים על זכותם לקבל שירות מקצועי ואיכותי כנדרש בשוק תחרותי ואינם מהססים להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע החופשי, אם לדעתם נגרם להם נזק על ידו.

מיכל אמיר

אחת התופעות השכיחות ביותר במשפחה המודרנית היא הצבת גבולות לילדים. או נכון יותר חוסר גבולות. הסמכות ההורית שהייתה נהוגה בעבר במשפחה המסורתית אבדה לה והורים רבים מוצאים את נעים בין סמכות יתר להיעדר סמכות.

אין אדם רואה את העולם אלא במשקפי עצמו

הבה נשזור את פרטי חיינו ונראה כיצד האתמול קשור ואף מייצר את המחר,כיצד חוויות מן העבר הרחוק מולידות בנו התנהגויות כאו ועכשיו.

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

הכוח שבעידוד כמה חשוב העידוד לאדם ומדוע קשה לעודד וכללים לעידוד נכון

רגשי אשם ומצפון מייסר

רגשי אשם ומצפון מייסר - במינון הנכון וללא הגזמות. חסר הוא גרוע, ואף יתר אינו נכון ואף מזיק.

טיפול בחרדות ופחדים

מהוא פחד, מהוא מקור הפחד ואיך ניתן לנטרלו

משאבים פנימיים

מהם אמונות ומשאבים פנימיים מהם והיכן הם טמונים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ב – טיפול בדיבור

מהי פסיכותרפיה? מהו הכלי המרכזי והעיקרי בתהליך הטיפול הנפשי? האם בכלל אפשר לטפל בנפש שאי אפשר לראותה? מה תפקידו העיקרי של המטופל בתהליך, וכיצד עליו להתייחס לפסיכותרפיה רגילה שנראית שונה?

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ג – הנחות שגויות בתפיסת התהליך הטיפולי

חוויה שלילית בטיפול, עלולה לגרום לאנשים הרס נפשי לטווח ארוך, היא עלולה לגדוע מימוש פוטנציאל אישי ולהעמיק אצל אנשים חוסר אמון בזולת ובעצמם, חוויה כזאת שנגרמת בשל כאלה שניסו לעזור אבל לא ידעו לומר "איני יודע", עלולה להרוס זוגות ומשפחות, ולא פעם צריכות לעבור לא מעט שנים, והרבה תפילות וחסדי שמים, על מנת שאנשים יתנו צ'אנס נוסף למערכת האישית והמשפחתית שלהם.

כעסים והתפרצויות זעם אצל ילדים ומתבגרים

"כמה פעמים, הצליחו להוציא אתכם "מדעתכם", עד כדי מצב, בו הרגשתם חסרי שליטה עצמית לחלוטין. התסכול והזעם, התפרצו מתוככם בצורת: כעס נורא, צעקות, צרחות ולעתים אף בבכי".

היחס לכוחות החיים ביהדות

כיצד מתייחסת היהדות לכוחות החיים? מאמר אמוני וחינוכי.

הכל מתחיל במשפחה

כיצד יתכן שילד מתנהג בבי"ס באלימות ובבית הוא מלאך?

שלבים ומעברים בחיי הילד

על חשיבות הכנת הילד להתמודד עם מעברים בחייו.

תגובות

כל התגובות