אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מאמרים

פעוטות = לא מנומסים

ה כסלו | 05.12.2016

"בעבודתי טיפלתי  בילדה בגיל הרך , הוריה התגרשו בנסיבות קשות. הילדה הייתה מופנמת, למודת ניסיונות טיפול ומטפלים ולא הסכימה לדבר עימי בחדר. צרפתי  את בובת הכלבלבה "צ'ינצנה" והיא סיפרה  לה כמה קשה להגיע למלונות חדשות  ולהגיד מה שמה בפני כל מיני כלבים חדשים ולא מוכרים.

הילדה  החלה לשוחח עם "צ'ינצנה" הכלבלבה ולשתף אותה  בפליאה שגם היא מרגישה כך (כלא מאמינה שיש עוד מישהי בעולם שחווה את המציאות  כמותה..). ומנקודה זו התחלנו בתהליך טיפולי מדהים ומרגש בו הילדה ביקשה אף היא להיות  "צ'ינצנה" באמצעות בובת הכפפה.
תחת תפקידה של "צ'ינצנה" היא הצליחה לשחרר הרבה מהפחדים והחששות אשר  העסיקו אותה. השחרור המורחק אפשר לה להגיע לחדר הטיפול נינוחה יותר ולהתנסות בתפקידים רבים (אשר הרחיבו את מנעד ההתנהגויות שלה) . בסופו של תהליך היא אף   התפנתה  ללמידה ויצרה קשרי חברויות  בגן הילדים בו שהתה.

 

כאשר תוכן אישי כלשהו צף והפעוט לא מרגיש עימו בנוח הוא מנתק מגע / קשר עין באופן מידי, וזאת בשונה ממבוגרים אשר למדו לעשות זאת באופן מנומס, מעודן ועדין.

ילדי הגיל הרך מתקשים להתמודד עם תכנים אשר הם חווים כמאיימים על העצמי שלהם ולכן  כל הגישה  למרחב האישי שלהם  חייבת להיות מכבדת, עדינה ומורחקת.

למה הכוונה ?

פעוטות  מתמודדים עם קשיים כגון:
  • הסתגלות חברתית
  • פרידת הורים
  • פחד מזרים
  • פחד ממים
  • פחד מחושך
  • הפחד מלהתלכלך בעת עשיית צרכים בבית ומחוץ לבית
  • ועוד..

אלו הם תכנים  אשר נוגעים  בתחושת הביטחון  הפיזית או הנפשית. ולכן לרוב הפעוט  יעדיף להדחיקם ולא לדבר עליהם ישירות .

אז איך אפשר ל"לגעת" בנושאים אלו  עם הילד מתנגד לדבר עליהם באופן ישיר?

 בצורה מורחקת, באמצעות עולם הדמיון, חיות וכד'.

כמטפלת  בפסיכודרמה אני לוקחת את התמודדותו של הילד ביומיום ומשנה את הפרטים, "מלבישה" את ההתמודדות   בסיפורים על חיות , נסיכות ופיות.

הפעוט חשוף לנושא שמעסיק אותו, בצורה ששומרת עליו  מהתנגשות חזיתית עם מה שהוא כל כך פוחד  ממנו ביומיום, בצורה מורחקת. הוא יכול לשחרר את האנרגיה שהוא שומר באופן בטוח ולא מאיים.

האם זה יכול לעזור אם הילד  בכלל לא דיבר על הבעיה הישירה והאישית שלו??

בוודאי,

הפעוט  פורק  את האנרגיה סביב הנושא שמעיק עליו, ומקבל לגיטימציה לכך שהנושא קיים ושהוא מעסיק גם אחרים  , ויש מי שמתמודד עימו מלבדו.

המציאות המדומה או המורחקת  היא נישה מדהימה לקבלת לגיטימציה לעיסוק בנושא .

האפקטיביות שיש בהרחקה היא גדולה מעין כמוה. אוכל להגדיר זאת כך "להיות עם ולהרגיש בלי"  הפעוט מדבר עם על תכנים שמעסיקים אותו באמצעות החיות והבובות, אולם מבלי להרגיש שחשף משהו מעצמו באופן המסכן אותו או את עצמיותו, .

הורים  לפעוטות יכולים להשתמש בכלי זה כמעט בכל תחום של התמודדות עם ילדם.

מספר דוגמאות:

לפעוט המתעקש לא להיכנס לאמבטיה יכולה להתלוות בובה של ברווז המספרת על חוויותיה באמבטיה, פחדיה , רצונותיה, ההורה יכול לבקש מהילד לספר  את מה שמרגישה הבובה .(בסבלנות רבה כמובן, עם הרבה כבוד להימנעות  ולסרבנות)

לקראת מעבר דירה יכולה להתלוות בובה (ג'ירפה לדוגמא ) שעוברת לג'ונגל אחר. ההורה יכול לספר את סיפורה  ולתת לילד להשלים את הסיפור כפי ראות עיניו. כל זאת מבלי לעשות את ההקשר למציאות האמיתית של הילד. את ההקשר הילד עושה בעצמו באופן טבעי לפי יכולתו הרגשית באותה עת.

לפעוט המפחד מהחושך, ניתן להביא בובה  חזקה  כגון , אריה שגם הוא מפחד מהחושך, ולתת לפעוט לדובב את הרגשת האריה. האריה החזק שפוחד נותן לילד לגיטימציה לפחוד ולחשוף את הפחד.

מובן כי יש מקרים בהם נדרשת התערבות של איש טיפול, בתהליך יסודי ורגיש  המצריך עבודה באמצעות הרחקה ובטכניקות נוספות.  במקרים כאלו על ההורה לעשות את שניתן כדי למצוא עבור ילדו את המטפל המתאים.

לרוב עבודה טיפולית עם פעוטות בגיל הרך באמצעות פסיכודרמה היא מהירה. הכלי העיקרי : "המשחק הדרמטי" הוא מאוד טבעי לפעוטות בגיל הרך ולכן, השינוי הרגשי / התנהגותי הוא מהיר..

 

אם  קיבלתם השראה בעקבות המאמר אשמח אם תכתבו לי  למייל hillah01@gmail.com  בפשטות איך יצא....

 

אין באמור  לעיל להחליף התייעצות אישית עם בעל מקצוע בעת הצורך.  כל שימוש  בהמלצות הרשומות הם על אחריות  המשתמש בלבד. 

מאמרים אחרים

טיפים לליל הסדר

4 טיפים לעבור את ליל הסדר בצורה הטובה ביותר

טיפול גופני נפשי בטראומה מינית

מהי טראומה מינית, מהם סימפטומים אופיינים לטראומה וכיצד בעזרת טיפול גופני נפשי ניתן לסייע במקום שהמילים נגמרות והגוף מתחיל

פעוטות = לא מנומסים

המאמר מציף את הקושי של פעוטות לשתף קשיים, ונותן פתרונות מעשיים להורים כיצד לעזור ולהקל על ילדם בהתמודדות עם הסתגלות קושי ופחד.

תחושותיהם וחוויותיהם של ילדים לנוכח הגירושין של הוריהם.

הליך גישור בגירושין מצמצם פגיעה בילדים

זכות אישה בכתובה

אני ייצגתי אישה זו בבית הדין הרבני תל אביב, אישה זו זכתה במלוא כתובתה.

תפקידים במשפחה

תפקידים במשפחה

קשה לי להחליט..

קשה לי להחליט.. מאמר הנותן מענה למתקשים בקבלת החלטות (לבנות הנעורים)

משדרת בטחון

משדרת בטחון.. בנושא: בטחון עצמי (לבנות הנעורים)

מה זה קאוצ'ינג

תמונת חיי.. מה זה קאוצ'ינג? הסבר

לשנות הרגש

לשנות הרגש.. להשתלט על הרגשות שלנו.. (לבנות הנעורים)

פסיכולגית הצבעים

פסיכלוגית הצבעים

סדנת העבודה

סדנת העבודה של ביירון קייטי

שלבים בקשר הזוגי

שלבים בקשר הזוגי

אווירה משפחתית

כולנו מחפשים שלווה, האם אפשר להגיע לאווירה שלווה בבית? במה זה תלוי.

ניהול עסק עצמאי מול רשויות המס

עצמאי העונה על אחת משלושת התנאים הנ"ל נקרא עצמאי שאינו עונה להגדרה הוא מחויב בדמי ביטוח מופחתים אך מאידך אינו זכאי לגמלאות כגון: פגיעה בעבודה ודמי לידה.

ביטוח

למה צריך ביטוח אחריות מקצועית ? מרבית הלקוחות כיום הם בעלי תודעה צרכנית מפותחת העומדים על זכותם לקבל שירות מקצועי ואיכותי כנדרש בשוק תחרותי ואינם מהססים להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע החופשי, אם לדעתם נגרם להם נזק על ידו.

מיכל אמיר

אחת התופעות השכיחות ביותר במשפחה המודרנית היא הצבת גבולות לילדים. או נכון יותר חוסר גבולות. הסמכות ההורית שהייתה נהוגה בעבר במשפחה המסורתית אבדה לה והורים רבים מוצאים את נעים בין סמכות יתר להיעדר סמכות.

אין אדם רואה את העולם אלא במשקפי עצמו

הבה נשזור את פרטי חיינו ונראה כיצד האתמול קשור ואף מייצר את המחר,כיצד חוויות מן העבר הרחוק מולידות בנו התנהגויות כאו ועכשיו.

שתוף הילדים בחוויות

שיתוף הילדים בחוויות כיצד נשתף ומה נשתף

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

הכוח שבעידוד כמה חשוב העידוד לאדם ומדוע קשה לעודד וכללים לעידוד נכון

סגנונות הורות - הורים סמכותיים

הורים סמכותיים - כיצד עושים זאת?

רגשי אשם ומצפון מייסר

רגשי אשם ומצפון מייסר - במינון הנכון וללא הגזמות. חסר הוא גרוע, ואף יתר אינו נכון ואף מזיק.

סגנונות הורות - הורים גמישים, ותרנים

נדבר על שלושה סגנונות הורות כשהראשון בהם - הורים גמישים, ותרנים

סגנונות הורות - הורים נוקשים מידי

סגנון נוסף של הורות - הורים נוקשים מידי

טיפול בחרדות ופחדים

מהוא פחד, מהוא מקור הפחד ואיך ניתן לנטרלו

משאבים פנימיים

מהם אמונות ומשאבים פנימיים מהם והיכן הם טמונים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ב – טיפול בדיבור

מהי פסיכותרפיה? מהו הכלי המרכזי והעיקרי בתהליך הטיפול הנפשי? האם בכלל אפשר לטפל בנפש שאי אפשר לראותה? מה תפקידו העיקרי של המטופל בתהליך, וכיצד עליו להתייחס לפסיכותרפיה רגילה שנראית שונה?

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ג – הנחות שגויות בתפיסת התהליך הטיפולי

חוויה שלילית בטיפול, עלולה לגרום לאנשים הרס נפשי לטווח ארוך, היא עלולה לגדוע מימוש פוטנציאל אישי ולהעמיק אצל אנשים חוסר אמון בזולת ובעצמם, חוויה כזאת שנגרמת בשל כאלה שניסו לעזור אבל לא ידעו לומר "איני יודע", עלולה להרוס זוגות ומשפחות, ולא פעם צריכות לעבור לא מעט שנים, והרבה תפילות וחסדי שמים, על מנת שאנשים יתנו צ'אנס נוסף למערכת האישית והמשפחתית שלהם.

כעסים והתפרצויות זעם אצל ילדים ומתבגרים

"כמה פעמים, הצליחו להוציא אתכם "מדעתכם", עד כדי מצב, בו הרגשתם חסרי שליטה עצמית לחלוטין. התסכול והזעם, התפרצו מתוככם בצורת: כעס נורא, צעקות, צרחות ולעתים אף בבכי".

היחס לכוחות החיים ביהדות

כיצד מתייחסת היהדות לכוחות החיים? מאמר אמוני וחינוכי.

פחד וחרדה ופוביה ומה שבינהם

איך לנטרל פחדים וחרדות, מהם המקורות של אותם רגשות החוסמים אותנו וכלכך מעיבים על חיינו

הכל מתחיל במשפחה

כיצד יתכן שילד מתנהג בבי"ס באלימות ובבית הוא מלאך?

כאן עובדים!!

העולם בו אנו חיים הוא מתנה אלוקית לנשמתנו. אשר ביקשה להנות מעולם "שכולו טוב"-גן העדן"מתוך שכר, ולא ממקום של מתנה, וע"כ ירדה כאן להתמודד עם נסיונות-בכדי להתאמץ, להתגבר, ולהצליח. ירדנו כאן לעולם העבודה.

שלבים ומעברים בחיי הילד

על חשיבות הכנת הילד להתמודד עם מעברים בחייו.

בעין הסערה - על השפעת משברים על חיי הנישואין והמשפחה

הנהר זורם. פכפוך המים מתערבב בקולו עם שירת הציפורים ויוצר סימפוניה שכולה שיר הלל לבריאה. יפה הוא הנוף מסביב. השייטים שלווים בסירתם ונהנים איש מחברתו של רעהו והאווירה רוגעת. לפתע חל מפנה חד. הסירה מיטלטלת ונזרקת בעוצמה אל הסלעים. הנהר שינה פניו והחל שוצף וגועש. מפל מתקרב. האם ישכילו לחתור הם בשניים?

נישואים שניים-תקווה לחיים

יש אהבה בנישואים שניים-תתאמצו ותיוכחו

תקווה לחיים=נישואים שניים

בסיס נישואים שניים =האהבה

תגובות

כל התגובות