אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מאמרים

לא רק באשר הוא שם

כז אייר | 31.05.2011

לא אחת אנו כמטפלים נתקלים במהלך טיפול  "זוגי מערכתי " בקשיים בין בני הזוג הנובעים מבעיות עקיפות , ולא מהקשר הישיר בין בני הזוג. הקשר  יכול לעיתים להיות נפלא ,לולא דברים כגון מקרה זה שלפננו...
הופיעו בפני זוג  עם  הסיפור הבא :
"…  יש לנו קושי  בהתמודדות עם בנינו הבוגרים  ואיננו יודעים כיצד לנהוג בהם, אני יותר קפדן, ורעייתי בגישה יותר סלחנית וחיי הזוגיות שלנו נפגעים מאוד מהעניין הנ"ל..ואנו חלוקים על דרך הטיפול, והנושא מעיב על  היחסים ביננו.
ולעצם הבעיה , בני הגדול (20)  סולק מהחשיבה   על רקע של  חוסר עניין בלימוד , לא על רקע דתי או ש"קלקל את חבריו" ולאחר שסולק החל  "לפרוק עול" ,ולא רק עול מצוות ,ההתנהגות בבית השתנתה , מתחצף אלינו , אינו מוכן לשמוע  בקולנו,לאחרונה מגייס את אחיו  (14) כ"תנא דמסייעא " לעזרתו ,ו אנחנו רואים שהוא מתחיל ללכת בעקבות ה"גדול"  , אנו בשבר גדול , לא יודעים איך להתמודד  - אנחנו משפחה שכולה ,אבדנו בן  בפיגוע , ואנ י בתחושה שאני כעת מאבד  עוד שני בנים ! ".
..אני שמח שאתה מציף את הבעייה אמרתי להם ..  והייתי מבקש להתחיל מה"סייפא" של דבריך, .. "אני הולך בתחושה שאני מאבד עוד שני בנים".  …הייתי מציע  מילה אחת  " א ה ב ה " . בא נראה  איך חז"ל התיחסו אל ענינים דומים כשנתקלו בבעיות חינוך או בבעיות של תקשורת עם בניהם .
.."  ציינת שבנך  אינו שומע כשמדברים אילו,  היות   ובנך הבוגר  מצפה שידברו "אתו" ולא "אילו"?!
"מענה רך -ישבר גרם"  נסה להתחיל שיחה איתו : .."בני היקר, אתה חשוב לי מאוד ,  אני אוהב אותך" -כן, ממש כך  לומר את זה , וומדי פעם להוסיף .."אני אוהב אותך" ולכן אני מדבר איתך .. על.. ועל….
חשוב לשוחח כך , היות ובנך , הנו  הדבר היקר ביותר שהופקד בידיך . יתכן  שבנך בוחן  אתכם, האם אהבתכם  "תלויה בדבר" !? או שאוהבים  אותו אהבה פשוטה , כפי  שאב צריך לאהוב את בנו ?
גם אנו פונים לקב"ה " אם כבנים-רחמינו כאב על בנים" אהבה פשוטה -גם אם אנחנו בנים סוררים .. מבקשים אהבה  שאינה תלויה במעשינו הטובים או  הסוררים  , "על כל פשעים תכסה  א ה ב ה"  זו הדרכת חיים !
.. המשכתי ואמרתי  להם.. " מי לנו יותר מאברהם אבינו (לך לך יז/יג) "ויקח אברהם את ישמעאל בנו .. "ויקח אברהם "להיות שישמעאל היה גדול בן י"ג שנה.. ..("אור החיים ")   לזה הוצרך לקחתו בדברים להתרצות לו " ישמעאל היה גדול (?!) בן יג' שנה , אברהם אבינו עמוד החסד של העם היהודי ,צריך "לקחת בדברי ריצוי" את בנו ישמעאל "בריצוי דברים" ? על מנת שכבוד ישמעאל  יועיל בטובו לבוא אחרי אביו?!
אברהם אבינו דיבר איתו, ולא "אילו". אברהם אבינו בכה והתפלל על הצלחת חינוך  בניו"..וירע הדבר בעיני אברהם על אודות בנו" רמב"ן אומר " אילו אמרה לו שרה שתגרש את האמה  בלבד היה עושה כרצונה אבל מפני בנו חרה לו מאד ולא רצה לשמוע אליה ,והקב"ה אמר לו .. שמע לקול שרה" אנו רואים  במוחש כמה ישמעאל היה יקר לאברהם , וכי נחשוב לרגע שאברהם אבינו לא ראה את ה"שטויות " שמנסה ישמעאל להכניס לראשו של יצחק ?!
ישמעאל לא שוחח עם יצחק על כדורגל או על תספורות וכו' ,הוא ניסה להניעו לכיוון של "עבודה זרה" ל"ע !!
ו"חרה לו לאברהם  מאוד" שהוא נאלץ להיפרד מבנו זה !! האם הוא היה מעיז לדבר במושגים של .." אני מרגיש שאני הולך לאבד בן"?
כנ"ל יצחק אבינו קירב את עישו ,ובכל פניה אילו , קורא לו "בני"..  , עישו משיב לו באהבה .. כן אבי "הנני"… ומתייצב לשרת את אביו ,וכי נחשוב  שיצחק אבינו  לא ידע את מעללי בנו.. ?! עישו לא הסתפק רק ב"לא ללכת עם כיפה".. או לא להסתפר ..והאם  יצחק אבינו היה שוקל לרגע,  לזרוק אותו מביתו  או חי בתחושה שהוא הולך "לאבד בן" ?!
האבות הקדושים קירבו דוקא את בניהם , הסוררים והמורדים !"…
 ..האבא מקשיב לי ברוב קשב ודרוך ,אשתו מדי פעם מנגבת לחלוחית בזוית העין ,  …"אנא מכובדי ",המשכתי ," אל תתנו  לילדיכם  את ההרגשה שאתם מאבדים אותם!!  יש דברים הגורמים  לילדים לזלזל , ..יתכן  ובבית מדברים על רבנים "אחרים" , אולי הם  חשים מעין זלזול  בנושאים שקשורים ללשון הרע או כב' בית כנסת -וזה גרם להם להתרחקות, הרי  כשהדוגמא האישית בבית הינה עם "מסירות נפש" למצוות , וכשיש הערכה  לתלמידי חכמים ,זה מחלחל גם לילדים !! ..  דע לך אמרתי  ,לילדים יש חיישנים מאוד מאוד רגישים , ויתכן שהם  מרגישים שיש שלעיתים בבית התנהגיות  של אחד בפה ואחד בלב ?!..
הקראתי  בפניהם מכתב מהרב דסלר אל בנו בן ה 13 :

" בני יקירי חמדת לבבי אשר לשמך ולזכרך תאות  כל נפשי וחיי רוחי לראותך גדול בתורה וביראת שמים , אהובי וחביבי מר נחום זאב נ"י  ( מכתב מאליהו-חלק ד' ע"מ 308) ראו נא , אמרתי להם כמה סופרלטיבים , וכמה אהבת אין קץ משדר הרב  -ואל נשכח לילד בן 13 " .
הבה נשוחח עם בנינו ב"ריצוי דברים"  כמו אברהם ונוסיף תפילה לבורא עולם ,שיתן בליבנו את התבונה לרחם על בנינו כפי שאנו מצפים מה'  שירחם עלינו , ונאהב אותם אהבת חינם , בלי קשר להתנהגותם .  ונאמין שהם מסוגלים להשתנות לטובה, ולא נדון אותם רק "באשר הוא שם.."   ורק  אהבה ש"אינה תלויה בדבר" , תתקיים!!

מאמרים אחרים

טיפים לליל הסדר

4 טיפים לעבור את ליל הסדר בצורה הטובה ביותר

טיפול גופני נפשי בטראומה מינית

מהי טראומה מינית, מהם סימפטומים אופיינים לטראומה וכיצד בעזרת טיפול גופני נפשי ניתן לסייע במקום שהמילים נגמרות והגוף מתחיל

פעוטות = לא מנומסים

המאמר מציף את הקושי של פעוטות לשתף קשיים, ונותן פתרונות מעשיים להורים כיצד לעזור ולהקל על ילדם בהתמודדות עם הסתגלות קושי ופחד.

תחושותיהם וחוויותיהם של ילדים לנוכח הגירושין של הוריהם.

הליך גישור בגירושין מצמצם פגיעה בילדים

זכות אישה בכתובה

אני ייצגתי אישה זו בבית הדין הרבני תל אביב, אישה זו זכתה במלוא כתובתה.

תפקידים במשפחה

תפקידים במשפחה

קשה לי להחליט..

קשה לי להחליט.. מאמר הנותן מענה למתקשים בקבלת החלטות (לבנות הנעורים)

משדרת בטחון

משדרת בטחון.. בנושא: בטחון עצמי (לבנות הנעורים)

מה זה קאוצ'ינג

תמונת חיי.. מה זה קאוצ'ינג? הסבר

לשנות הרגש

לשנות הרגש.. להשתלט על הרגשות שלנו.. (לבנות הנעורים)

פסיכולגית הצבעים

פסיכלוגית הצבעים

סדנת העבודה

סדנת העבודה של ביירון קייטי

שלבים בקשר הזוגי

שלבים בקשר הזוגי

אווירה משפחתית

כולנו מחפשים שלווה, האם אפשר להגיע לאווירה שלווה בבית? במה זה תלוי.

ניהול עסק עצמאי מול רשויות המס

עצמאי העונה על אחת משלושת התנאים הנ"ל נקרא עצמאי שאינו עונה להגדרה הוא מחויב בדמי ביטוח מופחתים אך מאידך אינו זכאי לגמלאות כגון: פגיעה בעבודה ודמי לידה.

ביטוח

למה צריך ביטוח אחריות מקצועית ? מרבית הלקוחות כיום הם בעלי תודעה צרכנית מפותחת העומדים על זכותם לקבל שירות מקצועי ואיכותי כנדרש בשוק תחרותי ואינם מהססים להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע החופשי, אם לדעתם נגרם להם נזק על ידו.

מיכל אמיר

אחת התופעות השכיחות ביותר במשפחה המודרנית היא הצבת גבולות לילדים. או נכון יותר חוסר גבולות. הסמכות ההורית שהייתה נהוגה בעבר במשפחה המסורתית אבדה לה והורים רבים מוצאים את נעים בין סמכות יתר להיעדר סמכות.

אין אדם רואה את העולם אלא במשקפי עצמו

הבה נשזור את פרטי חיינו ונראה כיצד האתמול קשור ואף מייצר את המחר,כיצד חוויות מן העבר הרחוק מולידות בנו התנהגויות כאו ועכשיו.

שתוף הילדים בחוויות

שיתוף הילדים בחוויות כיצד נשתף ומה נשתף

כללים לעידוד נכון - הכוח שבעידוד

הכוח שבעידוד כמה חשוב העידוד לאדם ומדוע קשה לעודד וכללים לעידוד נכון

סגנונות הורות - הורים סמכותיים

הורים סמכותיים - כיצד עושים זאת?

רגשי אשם ומצפון מייסר

רגשי אשם ומצפון מייסר - במינון הנכון וללא הגזמות. חסר הוא גרוע, ואף יתר אינו נכון ואף מזיק.

סגנונות הורות - הורים גמישים, ותרנים

נדבר על שלושה סגנונות הורות כשהראשון בהם - הורים גמישים, ותרנים

סגנונות הורות - הורים נוקשים מידי

סגנון נוסף של הורות - הורים נוקשים מידי

טיפול בחרדות ופחדים

מהוא פחד, מהוא מקור הפחד ואיך ניתן לנטרלו

משאבים פנימיים

מהם אמונות ומשאבים פנימיים מהם והיכן הם טמונים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ב – טיפול בדיבור

מהי פסיכותרפיה? מהו הכלי המרכזי והעיקרי בתהליך הטיפול הנפשי? האם בכלל אפשר לטפל בנפש שאי אפשר לראותה? מה תפקידו העיקרי של המטופל בתהליך, וכיצד עליו להתייחס לפסיכותרפיה רגילה שנראית שונה?

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה חלק ג – הנחות שגויות בתפיסת התהליך הטיפולי

חוויה שלילית בטיפול, עלולה לגרום לאנשים הרס נפשי לטווח ארוך, היא עלולה לגדוע מימוש פוטנציאל אישי ולהעמיק אצל אנשים חוסר אמון בזולת ובעצמם, חוויה כזאת שנגרמת בשל כאלה שניסו לעזור אבל לא ידעו לומר "איני יודע", עלולה להרוס זוגות ומשפחות, ולא פעם צריכות לעבור לא מעט שנים, והרבה תפילות וחסדי שמים, על מנת שאנשים יתנו צ'אנס נוסף למערכת האישית והמשפחתית שלהם.

כעסים והתפרצויות זעם אצל ילדים ומתבגרים

"כמה פעמים, הצליחו להוציא אתכם "מדעתכם", עד כדי מצב, בו הרגשתם חסרי שליטה עצמית לחלוטין. התסכול והזעם, התפרצו מתוככם בצורת: כעס נורא, צעקות, צרחות ולעתים אף בבכי".

היחס לכוחות החיים ביהדות

כיצד מתייחסת היהדות לכוחות החיים? מאמר אמוני וחינוכי.

פחד וחרדה ופוביה ומה שבינהם

איך לנטרל פחדים וחרדות, מהם המקורות של אותם רגשות החוסמים אותנו וכלכך מעיבים על חיינו

הכל מתחיל במשפחה

כיצד יתכן שילד מתנהג בבי"ס באלימות ובבית הוא מלאך?

כאן עובדים!!

העולם בו אנו חיים הוא מתנה אלוקית לנשמתנו. אשר ביקשה להנות מעולם "שכולו טוב"-גן העדן"מתוך שכר, ולא ממקום של מתנה, וע"כ ירדה כאן להתמודד עם נסיונות-בכדי להתאמץ, להתגבר, ולהצליח. ירדנו כאן לעולם העבודה.

שלבים ומעברים בחיי הילד

על חשיבות הכנת הילד להתמודד עם מעברים בחייו.

בעין הסערה - על השפעת משברים על חיי הנישואין והמשפחה

הנהר זורם. פכפוך המים מתערבב בקולו עם שירת הציפורים ויוצר סימפוניה שכולה שיר הלל לבריאה. יפה הוא הנוף מסביב. השייטים שלווים בסירתם ונהנים איש מחברתו של רעהו והאווירה רוגעת. לפתע חל מפנה חד. הסירה מיטלטלת ונזרקת בעוצמה אל הסלעים. הנהר שינה פניו והחל שוצף וגועש. מפל מתקרב. האם ישכילו לחתור הם בשניים?

נישואים שניים-תקווה לחיים

יש אהבה בנישואים שניים-תתאמצו ותיוכחו

תקווה לחיים=נישואים שניים

בסיס נישואים שניים =האהבה

תגובות

כל התגובות