אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מדור אקטואליה במשפחה

כנס והיה מחניך קדוש

תקציר:
ערנות והתעניינות רבה גילו 150 הרבנים אשר השתתפו ביום העיון, הם הביעו את שמחתם ללמוד ולהרחיב את הידיעות שלהם בנושא רגיש זה. הם גם הביעו את קורת רוחם מהביטחון שהם מקבלים מעצם הידיעה כי ישנו גוף מקצועי ואמין הנותן מענה רחב היקף להתמודדות עם פגיעות במשפחה ומחוצה לה.
כנס והיה מחניך קדוש
depositphotos
טו אלול | 26.08.2018

יום עיון חשוב ומרתק בנושא התמודדות החברה בפגיעות במשפחה ומחוצה לה, נערך מטעם 'אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל'.

הכנס יועד ומוקד לרבנים ומורי הוראה לצורך העלאת המודעות לתופעת הפגיעות במשפחה ומחוצה לה תוך מתן כלים להתמודדות נכונה  עבור טיפול מונע, סיוע ראשוני או תהליכי.

ערנות והתעניינות רבה גילו 150 הרבנים אשר השתתפו ביום העיון, הם הביעו את שמחתם ללמוד ולהרחיב את הידיעות שלהם בנושא רגיש זה. הם גם הביעו את קורת רוחם מהביטחון שהם מקבלים מעצם הידיעה כי ישנו גוף מקצועי ואמין הנותן מענה רחב היקף להתמודדות עם פגיעות במשפחה ומחוצה לה.

את הכנס פתח הרב הראשי לישראל ונשיא ביה"ד הגדול, הרה"ג דוד לאו שליט"א. בתחילת דבריו הביע את הערכתו הרבה לרבנים הבאים בימי אלול, ימי הרחמים והסליחות ואמר כי "אין מן הנמנע מלהגיד שתופעה זו אינה קיימת אצלנו בציבור. הוכחה לכך הביא מפרשת "כי תצא" בה מסופר על איש שפוגע, על דיני אונס ועוד כהנה וכהנה. וזוהי ההוכחה הטובה ביותר שדברים אלו קיימים. כי התורה לא הייתה סתם כותבת את הדברים. הרב המשיך בפניה לרבנים וציין כי: "העברת הידע המקצועי לרבנים ולרבניות חשוב ביותר, היות והרבנים הם אלה שמדברים עם הקהל והם אלה שיכולים לזהות קשיים, שינויים והתמודדויות בקהילה".

אבחון וזיהוי

הרב לאו ירד לעומק הצומת הייחודית בו עומדים הרבנים המשתתפים בכנס, ובירר את נקודת האמון המדויקת בה הם יכולים להעלות אדם שפגע תוך כדי טיפול נאות לדרך חדשה ובריאה. וכה אמר: "הכרתי בירושלים יהודי גדול שהיה מגדולי ישיבת נובהרדוק, ר' חיים אפריים זייציק זצ"ל, שמעתי ממנו חידוש על נקודה בפרשת השבוע המדברת על פרשת בן סורר ומורה שאינו שומע בקול אביו ואמו.

מדובר באדם שהוא זכאי, הוא לא חטא, אך הוא בהתדרדרות נוראית. בית הדין יודע להחליט האם עדיף שהאיש הזה ייענש היום וימות זכאי. כי סופו נורא. אך, כאן הביא הרב לאו את החידוש העצום והבהיר מיד: אם ההורים מוחלים לו, אין חלים עליו דיני סורר ומורה. "שאל הרב זיצייק ואמר: אם זה ילד סורר, עוד רגע יגנוב לא רק מאביו ואימו אלא יעמוד בפרשת דרכים וילסטם את הבריות? וירצח ויפגע ויעשה את כל הפשעים הרעים. מה הקשר אם אבא ואמא שלו סולחים ומוחלים לו על זה שהוא גנב? אחד כזה, המחילה של ההורים לא אמורה לשנות משהו!

'התורה מלמדת אותנו שאחד כזה שההורים מוחלים לו- זה בסדר' .אמר הרב זייציק נקודה משמעותית. אימהות מזהות! ואימהות יודעות מתי הבכי של הילד נובע כי כואבת לו האוזן ומתי הבכי שלו כשהוא עייף? ומתי הבכי שלו הוא מחמת רעב? אמא לא טועה! אמא מרגישה את הילד! גם אבות יודעים, אך אמא יודעת יותר, כשאמא קובעת על ילד שהיא מוחלת לו על הגנבה, זאת אומרת שהיא מזהה בו שהוא לא מאה אחוז יעמוד בפרשת דרכים וילסטם את הבריות! שיכול להיות שיש בו משהו טוב, ובעזרת אהבה, הקשבה והכלה, היא תוציא אותו מהמקום בו הוא נמצא"! הדברים החזקים הדהדו באולם, והרב המשיך בדבריו:  "אנו הרבנים, משמשים כהורים לאנשי קהילה, במחוייבותנו ללמוד ולקבל כלים מקצועיים להתמודדות עם התופעה! וככל שנרחיב את הידע, נוכל לסייע לאנשי הקהילה בהענקת טיפול הן לפוגע והן לנפגע תוך שיתוף פעולה עם גורמי משטרה, רווחה, ואנשי טיפול. כפי שהדברים מתנהלים במרכז הטיפול לנפגעים המנוהל על ידי אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל". הרב סיים את דבריו, וההנהונים מצד הרבנים נראו כמוקירים את דבריו.

האם המציאות אכן קיימת?

הכנס הייחודי בא לתת מקום על מציאות כזו של פגיעות בתוך המשפחה ומחוצה לה, וכן, את חשיבות ערנות הקהילה ומנהיגיה בתחום רגיש זה ומתן מענה מקצועי כפי שמתבצע במרכזי הטיפול של האגודה.

ניתאי מלמד, מטפל בטראומות ומתמחה בנפגעי עבירה העביר לרבנים המשתתפים הרצאה מרתקת ומלאה בכאב, על משמעות הפגיעה והשלכותיה על הקרבן ומעגלי המשפחה.

הרב אשר מלמד, מנכ"ל אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל, פנה ב"קול קורא" בא הוא מבקש לראות באגודה כתובת לליווי הרבנים בכל ההתמודדויות של החברה החרדית בתחום פגיעות במשפחה ומחוצה לה. מהיום תוכלנה פניות המגיעות לרבנים לקבל מענה הולם בכל הקשור לטיפול בפגיעות במשפחה ומחוצה לה. הטיפול שהאגודה מעניקה הינו מותאם במדויק למקרה, ומקצועי במיוחד. באגודה ישנם מקורות מימון לטיפול, וליווי משפחות מול רשויות החוק ככל הנדרש. בנוסף, הדגיש הרב מלמד את חשיבות המניעה והמוגנות. הוא שיתף את הרבנים בתוכנית יזומה של האגודה הפועלת ברחבי הארץ לצמצום התופעה בקרב סגלי ההוראה, הורים וילדים. 

ניצב משנה מאיר ברקוביץ, ראש מחלקת נוער ארצי במשטרת ישראל, דיבר על חוק חוות הדיווח ופעילות וועדת הפטור.

הכנס הינו מסד לשיתוף פעולה עתידי וארוך טווח בין האגודה לרבנים, לטובת התמודדות וצמצום היקף תופעת הפגיעות במשפחה ומחוצה לה. יש לציין שפעילות זו הינה מרכז אחד באגודה מתוך חמשת מרכזים העוסקים בתחום הזוגי והמשפחתי, נוער וילד ובריאות הנפש.

כתבות אחרות

האגודה זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ
aguda

האגודה זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ

אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ בדגש על העצמת החוסן בהתמודדות המטהרות במצבים מורכבים במסגרת העיסוק.
עשרת הדברות בחינוך
depositphotos

עשרת הדברות בחינוך

עם ישראל, הנבחר מבין האומות, מקבל את שמו, מעמדו והוויתו כעם ישראל, במעמד הר סיני. העם שיצא ממצרים מתוך מ"ט שערי טומאה. היה צריך לעבור תהליך היטהרות והזדככות כדי להגיע מוכן למעמד קבלת התורה. תהליך שנעשה בהדרגה. עבודה יומיומית והתקדמות צעד אחרי צעד. בהגיע היום המיועד, הם קיבלו את התורה כאיש אחד בלב אחד בנעשה ונשמע. בהתבוננות על התהליך שעברו העם, מעת צאתם ממצרים ועד ליום מתן תורה, נראה כי כל צעד בהתקדמותם אל הר סיני, וכל האירועים שחוו, הם שעיצבו והטביעו את חותמם עליהם, להיות עם סגולה.
כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות.
depositphotos

כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות.

כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות. והתמודדות עם מצבי משבר ואבדן, מצבי דחק ואתגרי החיים. כפי שעולה מדרכיו והליכותיו של התנא ר' עקיבא ואשתו רחל.
מדוע החגים אינם תמיד שמחים?
depositphotos

מדוע החגים אינם תמיד שמחים?

החגים קרבים ועמם ההתרגשות הרבה לקראת האירועים המשפחתיים, החופשה מהעבודה וההזדמנות לזמן איכות עם המשפחה. מקובל מאוד לאחל אחד לשני חג שמח ויותר מכך, השמחה בחג אף מצווה עלינו בתורה. השאלה הנשאלת היא האם לשמוח בחגים זה עניין כל כך פשוט והאם כולם באמת זוכים לכך? כמטפלת, שמתי לב שמיד לאחר תום החג, כל חג, בייחוד הארוכים שביניהם, אני מקבלת גל של פניות לעזרה וסיוע. זה מתחיל בחרדות שלקראת החגים ומסתיים בתחושת עצבות, אכזבה וריקנות לקראת סיומם, כאשר בדרך פתאום צצות להן בעיות תקשורת בין בני המשפחה וקונפליקטים שקמים לתחייה.
aguda

"והיה מחניך קדוש" - זה מהפך!

מאות המשתתפים ועשרות הרבנים והארגונים הופתעו מהעוצמה ומהתגובות הנלהבות, כנס "והיה מחניך קדוש" שנערך לראשונה במגזר החרדי ובאישור הרבנים, חולל מהפך! המשתתפים: "מרתק ומקצועי". מאות אנשי חינוך, עשרות רבנים ומחנכים, ארגונים, אנשי מקצוע ובכירי משרדי ממשלה, השתתפו בכנס 'והיה מחניך קדוש' שביוזמת 'אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל' ומועצת 'נוער בסיכוי'. למהלך הצטרפו ועדת היגוי המורכבת מאנשי מקצוע ובכירים המובילים את התחום היחודי במגזר החרדי, זאת במטרה להעלות את המודעות לתופעת הפגיעות במשפחה ומחוצה לה, ומתן כלים להתמודדות נכונה עבור טיפול מונע וסיוע ראשוני וכן יצירת חיבורים מותאמים בין רשויות החוק, לחברה החרדית באישור גדולי הרבנים.
מרחב הזמן שבין עבדות לחרות במסע חיינו
depositphotos

מרחב הזמן שבין עבדות לחרות במסע חיינו

היציאה לחירות מהמצר הפרטי של האדם אל החופש המיוחל למימוש מאווייו. כולנו חיים את חיינו ומשועבדים למחויבויות ושואפים תמיד לצאת לחופשי, להיות משוחררים מכל מחויבות ולחיות את החופש... החרות. . לצאת למסע אל העצמי, הפנימי של כל אדם. במהלך חיינו, אנו נעים במרחב שבין העבדות לחירות, להשתחרר מכבלים, ממחוייבויות ולצאת לגלות מרחבים חדשים בתוכנו ואף בעולם כולו, לגלות עולמות ותרבויות המעניקות לנו את חדוות הגילוי והמסע הפנימי, להיות קשובים לעולמנו בתוך כבלי הזמן.
מי מסתתר מאחורי המסכה? אני!!!
depositphotos

מי מסתתר מאחורי המסכה? אני!!!

למה מסכה? מה תפקידה בחיינו? האם המסכה בשבילנו היא רק מוצר בידורי או מבט אל המאוויים והפחדים שלנו? מה אנחנו מסתירים ולמה אנחנו זקוקים להסתרה? האם אנחנו מסתתרים מעצמנו ומאחרים?
מסיכות בחיי הזוגיות
depositphotos

מסיכות בחיי הזוגיות

האם הסתרת הרגשות האמיתיים מובילה למערכת קרובה ויציבה או שהינה הגורם לתחושת בדידות בתוך המערכת הזוגית? עוד בילדות המוקדמת למדנו לעטות מסכה וזאת על מנת להענות למה שהורינו, מורנו או החברה ציפו מאיתנו, זהו ה"אני המזויף" או התפקיד שכל אחד מאיתנו משחק בחיים. לדוגמא: אדם הנוהג באופן תדיר בכעס או בעוינות כלפי חבריו לעבודה, מסתכן בהרחקה ואף בסכנת פיטורין. מאחר ורובנו מודעים למחיר שאנו עלולים לשלם על התנהגות בוטה, עויינת או כעוסה אנו נוטים לעטות סוג של מסכה בה אנחנו נראים נינוחים, שלווים וקשובים, כל זאת על מנת לא לסכן את מקומנו בעבודה או לאבד את אמון חברנו משם. ניתן לראות אנשים אשר חווים בחייהם הפרטיים משברים אך מקפידים מול החברים בעבודה לשדר אמינות, שקט וטוב לב.
זמן התחדשותינו
depositphotos

זמן התחדשותינו

ט"ו בשבט נקבע במשנה כראש השנה לאילן. בעולם נהוג לקרוא לט"ו בשבט חג האילנות, והשאלה נשאלת מדוע נקבע חג האילנות כאשר עצי השדה ערומים ואפרוריים, לא היה נאה יותר להמתין לאביב, אז העצים במלוא הדרם בכדי לחגוג את חגם? בקביעת ראש השנה לאילן דווקא בט"ו בשבט מעבירים לנו חז"ל יסוד גדול ומהותי בחיי האדם דווקא על דרך צמיחת עץ השדה. *התהליך קובע* לא התוצאה. כאשר האילן לובש חג וענפיו טעונים בעלים ניצנים ופרחים, זו כבר תוצאה של תהליך ארוך וממושך. ההופעה המלבלבת בימי ניסן עליה מברכים את ברכת האילנות התחילה כמה חודשים קודם, בט"ו בשבט. בשקט בשקט תחת מעטה אפור ומשעמם התחוללה התעוררות בתוך מערכת ההובלה של העץ זו הכינה אותו להיות אילן עושה פרי צומח ומלבלב. אמרו מעתה *"חג האילנות הינו חג של תהליכי צמיחה וטעינה"*
השפעת המדיה על בני נוער ודרכי התמודדות
depositphotos

השפעת המדיה על בני נוער ודרכי התמודדות

הדור בו אנו חיים. מלא וגדוש בשפע רב בכל תחומי החיים. החל מתעשיית המזון וההנדסה הגנטית, פתרונות טכנולוגיים אזרחים וצבאיים מתקדמים וכלה בפיתוחים מרשימים בתחומי האלקטרוניקה וה"ננו" טכנולוגיה, הבריאות והרפואה. העולם מתקדם ואיתו גם התמודדויות ואתגרים רבים ומגוונים המספקים עבודה לעוד מליוני בני אדם. בעקבות ההתפתחות העולמית, חלק נכבד מאותם אתגרים משפיע באופן ישיר ומהותי על התקשורת האנושית הבין - אישית. על חיי המשפחה, החברה והחינוך. ומציב בפני הורים ומחנכים אתגר ממעלה ראשונה וצורך ב"חישוב מסלול מחדש" ברענון וסנכרון מערכות ההגנה החינוכיות, חיזוק ושכלול חומת האש ואבטחת המידע הערכיות, המוסריות והתא המשפחתי, מול גלי הצונאמי הטכנולוגי השוצף וקוצף. ושועט ברעבתנות וחמדנות נטולת רסן לכבוש עוד שטחים ויעדים ובדרכו מפיל חללים חללים.

תגובות

כל התגובות