אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מדור אקטואליה במשפחה

המצור של העצמי

תקציר:
בעשרה בטבת אנחנו מציינים בצום ובהרהורי תשובה את המצור שאויבנו צרו על ירושלים, מה שבסופו של דבר היווה את תחילת החורבן והגלות. אך מן הראוי שנעשה חושבים גם לגבי סוגים נוספים של "מצור" שאנו עשויים לפגוש בחיינו האישיים, דוגמת אנשים מוכשרים הכלואים בתוך "אמונות מגבילות" היוצרות מצור ומצוק לכוחות ולפוטנציאל החבוי בתוכם, וכלשונו של רבי ישראל מסלנט "האדם אסור במושכלו" - 'אסור' מלשון 'אסיר', כשהאדם עצמו הוא באופן פרדוקסאלי גם האסיר וגם הסוהר...
המצור של העצמי
depositphotos
י טבת | 18.12.2018

בעשרה בטבת אנחנו מציינים בצום ובהרהורי תשובה את המצור שאויבנו צרו על ירושלים, מה שבסופו של דבר היווה את תחילת החורבן והגלות.

אך מן הראוי שנעשה חושבים גם לגבי סוגים נוספים של "מצור" שאנו עשויים לפגוש בחיינו האישיים, דוגמת אנשים מוכשרים הכלואים בתוך "אמונות מגבילות" היוצרות מצור ומצוק לכוחות ולפוטנציאל החבוי בתוכם, וכלשונו של רבי ישראל מסלנט "האדם אסור במושכלו" -  'אסור' מלשון 'אסיר', כשהאדם עצמו הוא באופן פרדוקסאלי גם האסיר וגם הסוהר...

עצוב ומטריד להבין שחלק ממצבי המצור בחיינו נובעים לעיתים מתוך תפיסות המבוססות על "רומנטיזציית יתר" של "ברית הנישואין", הכוללת תפיסת איחוד ואחדות טוטאליים ומעורבבים של בני הזוג, הנוצרים ומופרים ע"י קריאה והבנה שטחית של היגדים כמו "והיו לבשר אחד", או אמירות נוספות ברוח זו, המייצרים דפוסי התנהגות שמאיינים ומכחידים את היותנו פרסונות בעלי ישות עצמאית ואינדיבידואלית הזקוקה למקום ולהזנה לא פחות ובמקביל לחלקים האחרים שלנו הזקוקים לשותפות לביחדיות ולאהבה.

מסתבר ומתברר שיותר מידי פעמים אנו נוטים לוותר על העצמיות שלנו בקלות רבה מידי ומתוך תחושת אידיאליזציה של "הקרבה" עבור הנישואין שלנו, וזאת במקום לאתגר את עצמינו ולמצוא איזון ראוי בין הערך החשוב של "שנינו יחד" לערך החשוב של "כל אחד לחוד".

חשוב לציין בהקשר זה מטבע לשון שטבעה ד"ר קלייר רבין "שורשים וכנפיים", המתאר את המצב הבריא, הבוגר והאידיאלי של זוגיות בעלת "אינטליגנציה זוגית" שהיא טובה דיה, בה יש שילוב של שורשים עמוקים של חברות ואהבה המאפשרים צמיחה והתפתחות אישית מתוך יחידת הזוג, תוך התרמה והשפעה הדדית מתמדת של הזוגי על ה"אני" ולהפך, כריקוד מתוחכם ואיניטלגנטי לעומת עימות ותחרות בלתי פוסקת בין הביחד ללחוד, מה שיוביל הרבה מקרים למצבי מצור אישיים וזוגיים...   

                                                     

להלן ציטוט מדבריו הבהירים והמדויקים של הרב פינקוס על האבחנה והמובחנות שבין הביחד והלחוד בנישואין.

   "ענין יסודי נוסף בחיי הנישואין היא ההבנה הנכונה במהות אחדות שבין הבעל והאשה. בתורה הקדושה נאמר "והיו לבשר אחד" ומכאן למדו על הצורך והחובה של האחדות. הדרשות בשבע ברכות והמאמרים בספרי הקודש מרבים לדבר על ענין האיחוד והשותפות שבין הבעל והאשה, הם ומעשיהם אחד... ובאמת הם אחד שהוא שנים! הרבה קלקול בשלום בית נגרם מטעות בהבנת האחדות המחשבה שהבעל והאשה הם ומעשיהם – אחד. המחשבה שהבעל והאשה הם אחד ממש, גורמת לצרות רבות בשלימות הבית היהודי. הרי במציאות הממשית הבעל והאשה הם שני גופים נפרדים גם לאחר נשואיהם. גם בבריאת אדם הראשון מבואר בחז"ל עירובין יח ע"א שמתחילה נבראו בגוף אחד פנים ואחור, ולאחר מכן הפרידם הקב"ה לשתי בריאות נפרדות...

מטרת ותפקיד חיי הנשואין לאחד את שני הנפרדים לתכלית אחת להקים במשותף בית לגדל במשותף את ילדיהם ובזה תתקיים המטרה "והיו לבשר אחד", אך לעולם לא תשתנה המציאות שהם יהפכו להיות אחד ממש. המשמעות הברורה של הנפרדות בין הבעל לאשה היא, שלכל אחד יש את התכונות האישיות שלו, את הרצונות של עצמו, את הדברים שהוא אוהב... לבעל יש את הרגלי בית הוריו, ולאשה את הרגלי בית הוריה. כשמגיע חג ורצון הבעל להיות בין בני משפחתו הוא לא מבין שלאשתו יש את אותו רצון להיות בין בני משפחתה. הטעות במחשבה שאנחנו הרי "אחד", וכאשר אני מעונין בדבר מסוים ודאי שגם הצד השני רוצה כמותי. אם לדעתי זהו המאכל הטעים כך צריך להיות חוש הטעם של בן הזוג שהרי אנו מאוחדים ממש בכל... יש לחדד את ההבנה וההרגשה שבתוך בית אחד חיים שני אנשים נפרדים. בתוך האחדות קיימות הרגשות נפרדות, וגישות שונות. יש להם שני אבות ושתי אמהות ואף שני חותנים ושתי חותנות שלו ושלה, שלה ושלו. ההבנה הזאת היא אחת מהנסיונות הקשים של חיי הנשואין! ואפילו שנים אחרי החתונה בכל אלפי פרטי החיים המשותפים בא לידי ביטוי ההבדל בחושים הנפרדים בין שניהם. העבודה הנדרשת היא לגשר ולהתפשר לוותר ולהתקרב ובזה יצליחו להיות "אחד".

 

(הרב פינקוס "תפארת אבות" עמוד י"ד)

כתבות אחרות

אלול  משוב חיובי/שלילי , מסגור מחדש ומה שביניהם..
depositphotos

אלול משוב חיובי/שלילי , מסגור מחדש ומה שביניהם..

הנה זה מגיע עוד מעט יום הדין וכבר מתחילים להרגיש את יום הדין חוששים איך נעבור אותו, האם ימחל לנו , מה יקבע לנו לשנה הבאה ... ואולי, אם נעמוד רגע מהצד ונתבונן במעשינו נאמר "לכל שבת יש מוצאי שבת.." וכן אנחנו צריכים לתת את הדין על המעשים שלנו כלפי הסביבה שלנו ,וכלפי הבורא יתברך
האגודה זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ
aguda

האגודה זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ

אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ בדגש על העצמת החוסן בהתמודדות המטהרות במצבים מורכבים במסגרת העיסוק.
aguda

"והיה מחניך קדוש" - זה מהפך!

מאות המשתתפים ועשרות הרבנים והארגונים הופתעו מהעוצמה ומהתגובות הנלהבות, כנס "והיה מחניך קדוש" שנערך לראשונה במגזר החרדי ובאישור הרבנים, חולל מהפך! המשתתפים: "מרתק ומקצועי". מאות אנשי חינוך, עשרות רבנים ומחנכים, ארגונים, אנשי מקצוע ובכירי משרדי ממשלה, השתתפו בכנס 'והיה מחניך קדוש' שביוזמת 'אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל' ומועצת 'נוער בסיכוי'. למהלך הצטרפו ועדת היגוי המורכבת מאנשי מקצוע ובכירים המובילים את התחום היחודי במגזר החרדי, זאת במטרה להעלות את המודעות לתופעת הפגיעות במשפחה ומחוצה לה, ומתן כלים להתמודדות נכונה עבור טיפול מונע וסיוע ראשוני וכן יצירת חיבורים מותאמים בין רשויות החוק, לחברה החרדית באישור גדולי הרבנים.
מרחב הזמן שבין עבדות לחרות במסע חיינו
depositphotos

מרחב הזמן שבין עבדות לחרות במסע חיינו

היציאה לחירות מהמצר הפרטי של האדם אל החופש המיוחל למימוש מאווייו. כולנו חיים את חיינו ומשועבדים למחויבויות ושואפים תמיד לצאת לחופשי, להיות משוחררים מכל מחויבות ולחיות את החופש... החרות. . לצאת למסע אל העצמי, הפנימי של כל אדם. במהלך חיינו, אנו נעים במרחב שבין העבדות לחירות, להשתחרר מכבלים, ממחוייבויות ולצאת לגלות מרחבים חדשים בתוכנו ואף בעולם כולו, לגלות עולמות ותרבויות המעניקות לנו את חדוות הגילוי והמסע הפנימי, להיות קשובים לעולמנו בתוך כבלי הזמן.
הרב אשר מלמד, מנכ
aguda

הרב אשר מלמד, מנכ"ל האגודה בפגישה עם הרה"ג משה פנירי

במסגרת פעילות אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל להרחבת המענים לחברה הדתית/חרדית, התקיימה פגישת עבודה של מנכ"ל האגודה, הרב אשר מלמד, עם הרה"ג משה פנירי, העומד בראש בית ההוראה 'אפיקי מים' והרב אליהו בן סימון. הרב משה פנירי בירך על הפגישה והבטיח להורות לכל המו"צים לראות באגודה כתובת הפנייה של הציבור הרחב בכל תחומי פעילות האגודה לרבות יעוץ נישואין, נוער מתבגר, בריאות נפש, אישות ופגיעות במשפחה ומחוצה לה.
לחולל את הנס
depositphotos

לחולל את הנס

עם ישראל לגווניו ולצבעיו מציין את ימי החנוכה הבעל"ט בכל מיני דרכים גוונים וצורות, כשהמוטיב המרכזי הוא האדרה והדגשה של הניסים והנפלאות שעשה אתנו כאומה הריבונו של עולם בימים ההם ובזמן הזה. אכן שעם ישראל מלומד בניסים ומלומד גם כן להודות על ניסים. אנשי כנסת הגדולה תיקנו לכלל ישראל בכל תפילת עמידה נוסח של "מודים אנחנו לך" על כל הניסים שהקב"ה עושה איתנו מעבר לגדרי הטבע ומאוצר מתנת חינם, וגם נתקנה ברכת הודיה פרטית לכל אדם "שנעשה לי נס במקום הזה"... אך דווקא בתוך אווירת הניסים והנפלאות, ותחושת השיטוט מעבר לגבולות העולם, האדם והיקום, חשוב לציין שדרכו של הקב"ה היא כזו שכחלק מחוקי הטבע שטבע הקב"ה בעולם הוא שבדרך כלל אינו מחלק ניסים לכל דורש אלא אם כן האדם מיצה את מירב ומיטב היכולות האנושיות שהקב"ה נתן לו במתנה...
מניעת התנהגות שלילית בילדים
depositphotos

מניעת התנהגות שלילית בילדים

שלום וברכה, יש לי ילד בן 5, הוא ילד חכם, קשוב, ממושמע ובוגר. ההתנהלות היומית איתו נפלאה. יש לנו קושי שהתחיל בתקופה האחרונה, פעמים שלפני השינה הוא מתחיל להציק לאחותו הקטנה ממנו (בת 3) פעם זה לזרוק לה מהיד את הספר שהיא מעיינת בו, פעם זה לזרוק לה את השמיכה מחוץ לחדר וכד' למרות בקשותי הברורות שיפסיק הוא ממשיך. כיצד נכון לפעול במצב כזה? בתודה מראש, מיכל
סליחה מבן הזוג
depositphotos

סליחה מבן הזוג

קצת לפני הימים הנוראים. ניגשה אלי אישה להתייעצות. היא ממש התלבטה איך לפעול, מצד אחד הרגישה שהיא פגועה מבעלה. מצד שני, כשהיא חשבה על זה ודיברנו על האפשרות ההפוכה שגם היא כנראה פגעה בו לא מעט. היא ממש התלבטה איך וכיצד לפנות אליו לבקש ממנו סליחה. האם גם לכם קרה שהרגשתם שאתם רוצים לבקש סליחה מהקרובים לכם אך לא יודעים איך?
סיפור מהחיים לראש השנה
depositphotos

סיפור מהחיים לראש השנה

מוקדש באהבה להורים יקרים הנושאים בליבם תפילה וגעגועים על בנם יקירם שגלה משולחנם אל ארץ לא זרועה. "הבן יקיר לי אפרים אם ילד שעשועים כי מדי דברי בו זכר אזכרנו עוד על כן המו מעי לו רחם ארחמנו נאם ה"
האם ישנה שנאת חינם בזוגיות?

האם ישנה שנאת חינם בזוגיות?

שלושת השבועות זו תקופת "בין המצרים", המתחילה בי"ז בתמוז ומסתיימת בט' באב. אנו מתחילים ביום בו נבקעות חומות ירושלים, ומסיימים ביום בו חרב המקדש. לפי חכמת הקבלה ביום בו נתקן את הקשרים ביננו דהיינו שנאחה את החורבן שבליבנו, החורבן יתהפך ויהיה לבניין, העצב יתחלף בשמחה ושנאת חינם תיהפך לאהבת חינם.

תגובות

כל התגובות