אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מדור אקטואליה במשפחה

מרחב הזמן שבין עבדות לחרות במסע חיינו

תקציר:
היציאה לחירות מהמצר הפרטי של האדם אל החופש המיוחל למימוש מאווייו. כולנו חיים את חיינו ומשועבדים למחויבויות ושואפים תמיד לצאת לחופשי, להיות משוחררים מכל מחויבות ולחיות את החופש... החרות. . לצאת למסע אל העצמי, הפנימי של כל אדם. במהלך חיינו, אנו נעים במרחב שבין העבדות לחירות, להשתחרר מכבלים, ממחוייבויות ולצאת לגלות מרחבים חדשים בתוכנו ואף בעולם כולו, לגלות עולמות ותרבויות המעניקות לנו את חדוות הגילוי והמסע הפנימי, להיות קשובים לעולמנו בתוך כבלי הזמן.
מרחב הזמן שבין עבדות לחרות במסע חיינו
depositphotos
כז אדר ב | 03.04.2019

היציאה לחירות מהמצר הפרטי של האדם אל החופש המיוחל למימוש מאווייו.

כולנו חיים את חיינו ומשועבדים למחויבויות ושואפים תמיד  לצאת לחופשי, להיות משוחררים מכל מחויבות ולחיות את החופש... החרות. . לצאת למסע אל העצמי, הפנימי של כל אדם.

במהלך חיינו, אנו נעים במרחב שבין העבדות לחירות, להשתחרר מכבלים, ממחוייבויות ולצאת לגלות מרחבים חדשים בתוכנו ואף בעולם כולו, לגלות עולמות ותרבויות המעניקות לנו את חדוות הגילוי והמסע הפנימי, להיות קשובים לעולמנו בתוך כבלי הזמן.

"האדם מחפש משמעות"  אומר הפסיכולוג, ויקטור פרנקל והאם אמצא אותה במרחב שבין העבדות – אזור הנוחות שלי ,הבנת כל החלקים המשמעותיים שבחיי  ולבין הצורך לצאת מהמרחב האישי ולגלות עולמות חדשים ומשמעותיים , מרחבים רוחניים ונשגבים של הנשמה שבתוכנו? לאתגר את עצמי עם ה"לא נודע" בדרך אל ה"חרות"  ומהי ה"חרות"?

החרות שלי מתחילה במסע הפנימי שלי אל העצמי, להיות קשובה לקול הפנימי שלי ולמצוא את היעוד שלנו בעולמנו, התלמוד הבבלי, במסכת סוכה, מציין את מהות החיפוש הפנימי: "מקום שליבי אוהב, לשם רגליי מוליכות אותי" ...

חרות זוגית היא זו שתשמור את הנאמנות, השותפות, התקשורת המכבדת והאהבה של שני בני הזוג לבחור ולתמוך האחד בשני. חשוב לשמר את המרחב והצמיחה האישית של כל אחד בתוך הזוגיות, את המחוייבות ההדדית שתיצור את ההרמוניה בזוגיות בדרך אל  החרות האישית (מובחנות זוגית).

"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (פסחים קט"ז, ע"ב). יציאת מצרים הוא זיכרון יהודי קולקטיבי שאנו מחויבים לשמר ולספר ביציאת מצרים. חז"ל אומרים שיש לראות ביציאת מצרים תהליך שמתרחש היום בנפשו של האדם – האדם "רואה את עצמו". בכל דור ודור. זהו המסע הפנימי של כל אדם השואף לצאת מהעבדות הפרטית שלו לחירות המיוחלת ולהגשמת כל המאוויים הפנימיים .

אנו לומדים מספר דברים, שהכוחות האמיתיים לחופש הם אצלנו ובתוכנו, בפיך ובלבבך...:"כי המצוה הזאת אשר אנכי מצווך היום, לא נפלֵאת היא ממך ולא רחֹקה היא; לא בשמים היא לאמֹר: מי יעלה לנו השמימה ויקחהָ לנו ויַשמִענו אותה ונעשנה. ולא מעבר לים היא לאמֹר: מי יעבָר לנו אל עבר הים ויקחהָ לנו ויַשמענו אֹתה ונעשנה. כי קרוב אליך הדבר מאֹד, בפיך ובלבבך לעשֹתו!" (דברים, פרק ל' פסוקים:י"א-י"ד).

השיר מוקדש לכל הזוגות האוהבים שמאפשרים את המסע אל החרות בתוך זוגיות מכבדת ומצמיחה:

מסע אל העולם, מילים ולחן מאיר בנאי

מסע אל העולם 
בתוך סירה קטנה 
מסע אל הנשמה 
בתוך דמעה 
רוצה לחוש עכשיו 
כאב וגם שמחה 
רוצה לראות הכל 
בתוך הממלכה 

תן לי את ידך 
ואראה לך 
את כל הפלאים 
את כל הניסים 
שכאן .

עצים מהבהבים 
בשלל אורות קסומים 
הים עכשיו גועש 
מכה את הסלעים 
בתולות הים שרות 
עמוק במצולה 
לא אל תקשיב להן 
זה מסוכן. 

תן לי את ידך.. 

אתה צולל עכשיו 
עמוק לתוך הים 
לגעת בצלילים 
המכושפים 
הרוח חזקה 
מכה את הגלים 
מסע אל הנשמה 
בתוך דמעה. 

תן לי את ידך... 

 

כתבות אחרות

כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות.
depositphotos

כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות.

כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות. והתמודדות עם מצבי משבר ואבדן, מצבי דחק ואתגרי החיים. כפי שעולה מדרכיו והליכותיו של התנא ר' עקיבא ואשתו רחל.
מדוע החגים אינם תמיד שמחים?
depositphotos

מדוע החגים אינם תמיד שמחים?

החגים קרבים ועמם ההתרגשות הרבה לקראת האירועים המשפחתיים, החופשה מהעבודה וההזדמנות לזמן איכות עם המשפחה. מקובל מאוד לאחל אחד לשני חג שמח ויותר מכך, השמחה בחג אף מצווה עלינו בתורה. השאלה הנשאלת היא האם לשמוח בחגים זה עניין כל כך פשוט והאם כולם באמת זוכים לכך? כמטפלת, שמתי לב שמיד לאחר תום החג, כל חג, בייחוד הארוכים שביניהם, אני מקבלת גל של פניות לעזרה וסיוע. זה מתחיל בחרדות שלקראת החגים ומסתיים בתחושת עצבות, אכזבה וריקנות לקראת סיומם, כאשר בדרך פתאום צצות להן בעיות תקשורת בין בני המשפחה וקונפליקטים שקמים לתחייה.
aguda

"והיה מחניך קדוש" - זה מהפך!

מאות המשתתפים ועשרות הרבנים והארגונים הופתעו מהעוצמה ומהתגובות הנלהבות, כנס "והיה מחניך קדוש" שנערך לראשונה במגזר החרדי ובאישור הרבנים, חולל מהפך! המשתתפים: "מרתק ומקצועי". מאות אנשי חינוך, עשרות רבנים ומחנכים, ארגונים, אנשי מקצוע ובכירי משרדי ממשלה, השתתפו בכנס 'והיה מחניך קדוש' שביוזמת 'אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל' ומועצת 'נוער בסיכוי'. למהלך הצטרפו ועדת היגוי המורכבת מאנשי מקצוע ובכירים המובילים את התחום היחודי במגזר החרדי, זאת במטרה להעלות את המודעות לתופעת הפגיעות במשפחה ומחוצה לה, ומתן כלים להתמודדות נכונה עבור טיפול מונע וסיוע ראשוני וכן יצירת חיבורים מותאמים בין רשויות החוק, לחברה החרדית באישור גדולי הרבנים.
מי מסתתר מאחורי המסכה? אני!!!
depositphotos

מי מסתתר מאחורי המסכה? אני!!!

למה מסכה? מה תפקידה בחיינו? האם המסכה בשבילנו היא רק מוצר בידורי או מבט אל המאוויים והפחדים שלנו? מה אנחנו מסתירים ולמה אנחנו זקוקים להסתרה? האם אנחנו מסתתרים מעצמנו ומאחרים?
מסיכות בחיי הזוגיות
depositphotos

מסיכות בחיי הזוגיות

האם הסתרת הרגשות האמיתיים מובילה למערכת קרובה ויציבה או שהינה הגורם לתחושת בדידות בתוך המערכת הזוגית? עוד בילדות המוקדמת למדנו לעטות מסכה וזאת על מנת להענות למה שהורינו, מורנו או החברה ציפו מאיתנו, זהו ה"אני המזויף" או התפקיד שכל אחד מאיתנו משחק בחיים. לדוגמא: אדם הנוהג באופן תדיר בכעס או בעוינות כלפי חבריו לעבודה, מסתכן בהרחקה ואף בסכנת פיטורין. מאחר ורובנו מודעים למחיר שאנו עלולים לשלם על התנהגות בוטה, עויינת או כעוסה אנו נוטים לעטות סוג של מסכה בה אנחנו נראים נינוחים, שלווים וקשובים, כל זאת על מנת לא לסכן את מקומנו בעבודה או לאבד את אמון חברנו משם. ניתן לראות אנשים אשר חווים בחייהם הפרטיים משברים אך מקפידים מול החברים בעבודה לשדר אמינות, שקט וטוב לב.
זמן התחדשותינו
depositphotos

זמן התחדשותינו

ט"ו בשבט נקבע במשנה כראש השנה לאילן. בעולם נהוג לקרוא לט"ו בשבט חג האילנות, והשאלה נשאלת מדוע נקבע חג האילנות כאשר עצי השדה ערומים ואפרוריים, לא היה נאה יותר להמתין לאביב, אז העצים במלוא הדרם בכדי לחגוג את חגם? בקביעת ראש השנה לאילן דווקא בט"ו בשבט מעבירים לנו חז"ל יסוד גדול ומהותי בחיי האדם דווקא על דרך צמיחת עץ השדה. *התהליך קובע* לא התוצאה. כאשר האילן לובש חג וענפיו טעונים בעלים ניצנים ופרחים, זו כבר תוצאה של תהליך ארוך וממושך. ההופעה המלבלבת בימי ניסן עליה מברכים את ברכת האילנות התחילה כמה חודשים קודם, בט"ו בשבט. בשקט בשקט תחת מעטה אפור ומשעמם התחוללה התעוררות בתוך מערכת ההובלה של העץ זו הכינה אותו להיות אילן עושה פרי צומח ומלבלב. אמרו מעתה *"חג האילנות הינו חג של תהליכי צמיחה וטעינה"*
השפעת המדיה על בני נוער ודרכי התמודדות
depositphotos

השפעת המדיה על בני נוער ודרכי התמודדות

הדור בו אנו חיים. מלא וגדוש בשפע רב בכל תחומי החיים. החל מתעשיית המזון וההנדסה הגנטית, פתרונות טכנולוגיים אזרחים וצבאיים מתקדמים וכלה בפיתוחים מרשימים בתחומי האלקטרוניקה וה"ננו" טכנולוגיה, הבריאות והרפואה. העולם מתקדם ואיתו גם התמודדויות ואתגרים רבים ומגוונים המספקים עבודה לעוד מליוני בני אדם. בעקבות ההתפתחות העולמית, חלק נכבד מאותם אתגרים משפיע באופן ישיר ומהותי על התקשורת האנושית הבין - אישית. על חיי המשפחה, החברה והחינוך. ומציב בפני הורים ומחנכים אתגר ממעלה ראשונה וצורך ב"חישוב מסלול מחדש" ברענון וסנכרון מערכות ההגנה החינוכיות, חיזוק ושכלול חומת האש ואבטחת המידע הערכיות, המוסריות והתא המשפחתי, מול גלי הצונאמי הטכנולוגי השוצף וקוצף. ושועט ברעבתנות וחמדנות נטולת רסן לכבוש עוד שטחים ויעדים ובדרכו מפיל חללים חללים.
טיסת ADHD אינה עונה
fotolia

טיסת ADHD אינה עונה

אז אתה שומע.... יש ישיבה חדשה שנפתחה על ידי ראש ישיבה "אחלה גבר" זורם ובראש טוב. מבין את הגיל שלנו ואת השגעונות. אם תרצה אסדר לך פגישה איתו. מה אומר? הוא הרהר מעט עצמו, מה בעצם יש לו להפסיד?! מקסימום, ברזומה שלו תהיה רשומה עוד ישיבה שעבר בה. הפגישה עם הרב נעמה לו, אישיותו הקסימה אותו מאוד. בסיומה, סוכם על הצטרפותו לחבורת הלומדים לתקופת ניסיון.
המצור של העצמי
depositphotos

המצור של העצמי

בעשרה בטבת אנחנו מציינים בצום ובהרהורי תשובה את המצור שאויבנו צרו על ירושלים, מה שבסופו של דבר היווה את תחילת החורבן והגלות. אך מן הראוי שנעשה חושבים גם לגבי סוגים נוספים של "מצור" שאנו עשויים לפגוש בחיינו האישיים, דוגמת אנשים מוכשרים הכלואים בתוך "אמונות מגבילות" היוצרות מצור ומצוק לכוחות ולפוטנציאל החבוי בתוכם, וכלשונו של רבי ישראל מסלנט "האדם אסור במושכלו" - 'אסור' מלשון 'אסיר', כשהאדם עצמו הוא באופן פרדוקסאלי גם האסיר וגם הסוהר...
הרב אשר מלמד, מנכ
aguda

הרב אשר מלמד, מנכ"ל האגודה בפגישה עם הרה"ג משה פנירי

במסגרת פעילות אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל להרחבת המענים לחברה הדתית/חרדית, התקיימה פגישת עבודה של מנכ"ל האגודה, הרב אשר מלמד, עם הרה"ג משה פנירי, העומד בראש בית ההוראה 'אפיקי מים' והרב אליהו בן סימון. הרב משה פנירי בירך על הפגישה והבטיח להורות לכל המו"צים לראות באגודה כתובת הפנייה של הציבור הרחב בכל תחומי פעילות האגודה לרבות יעוץ נישואין, נוער מתבגר, בריאות נפש, אישות ופגיעות במשפחה ומחוצה לה.

תגובות

כל התגובות