אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מדור אקטואליה במשפחה

"והיה מחניך קדוש" - זה מהפך!

תקציר:
מאות המשתתפים ועשרות הרבנים והארגונים הופתעו מהעוצמה ומהתגובות הנלהבות, כנס "והיה מחניך קדוש" שנערך לראשונה במגזר החרדי ובאישור הרבנים, חולל מהפך! המשתתפים: "מרתק ומקצועי". מאות אנשי חינוך, עשרות רבנים ומחנכים, ארגונים, אנשי מקצוע ובכירי משרדי ממשלה, השתתפו בכנס 'והיה מחניך קדוש' שביוזמת 'אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל' ומועצת 'נוער בסיכוי'. למהלך הצטרפו ועדת היגוי המורכבת מאנשי מקצוע ובכירים המובילים את התחום היחודי במגזר החרדי, זאת במטרה להעלות את המודעות לתופעת הפגיעות במשפחה ומחוצה לה, ומתן כלים להתמודדות נכונה עבור טיפול מונע וסיוע ראשוני וכן יצירת חיבורים מותאמים בין רשויות החוק, לחברה החרדית באישור גדולי הרבנים.
"והיה מחניך קדוש" - זה מהפך!
aguda
ב ניסן | 07.04.2019

 

מאות המשתתפים ועשרות הרבנים והארגונים הופתעו מהעוצמה ומהתגובות הנלהבות, כנס "והיה מחניך קדוש" שנערך לראשונה במגזר החרדי ובאישור הרבנים, חולל מהפך! המשתתפים: "מרתק ומקצועי".

מאות אנשי חינוך, עשרות רבנים ומחנכים, ארגונים, אנשי מקצוע ובכירי משרדי ממשלה, השתתפו בכנס 'והיה מחניך קדוש' שביוזמת 'אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל' ומועצת 'נוער בסיכוי'. למהלך הצטרפו ועדת היגוי המורכבת מאנשי מקצוע ובכירים המובילים את התחום היחודי במגזר החרדי, זאת במטרה להעלות את המודעות לתופעת הפגיעות במשפחה ומחוצה לה, ומתן כלים להתמודדות נכונה עבור טיפול מונע וסיוע ראשוני וכן יצירת חיבורים מותאמים בין רשויות החוק, לחברה החרדית באישור גדולי הרבנים.

כנס "והיה מחניך קדוש" נפתח בשעות הבוקר, במושב הראשון שעסק במבט גדולי הדור שליט"א על נושא פגיעות במשפחה ומחוץ לה. ערב הכינוס נכנס מנכ"ל אגודת היועצים הרב אשר מלמד למעונו של שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א והציג בפניו שאלות בנושאים המקצועיים, דבריו של שר התורה הוקרנו בסרט למשתתפים והרב נתן תשובות נחרצות שכל איש חינוך, מטפל ורב מחויבים לדעת. בהמשך היום נערכו שנים עשר פאנלים מקצועיים בשישה מושבים שונים, בנושאים: סימני זיהוי ואיתור, מה אומרים גדולי הדור, חווית הנפגע, מוגנות, חובת דיווח ופעילות ועדת הפטור, מבט לדרכי טיפול בעולמם של נפגעים, מיצוי זכויות, מבט לעולמם של הפוגעים ופעילות מרכזי ההגנה. בהשתתפות אישי חינוך, מטפלים, מנהלי מוסדות וארגונים וכן יוזמי פרויקטים בתחום.

את הפאנל המרכזי בכנס פתח רב העיר אלעד הרב מרדכי מלכה שליט"א, שהסביר על תפיסת תפקיד רב עיר וקהילה האמור להיות חלק מהווי הקהילה ולהיות גורם משפיע בכל תחומי החיים, כולל יצירת קשר עם כלל רשויות החוק. "פגיעות במשפחה ומחוצה לה צריכות לקבל התייחסות חמורה של 'רצח נפשות' וכך צריך להתייחס בהתמודדות עם התופעה, מחד לפעול בנחישות במיגור והרתעה כולל דיווח ושיתוף פעולה עם רשויות החוק, מאידך לגלות אחריות ושיקול דעת בכל הקשור לפגיעה בשמה הטוב של משפחת הפוגע והנפגע בכדי לצמצם את היקף הנפגעים, זאת רק ביצירת אמון הדדי בין הרב לנציגי רשויות החוק". בנוסף ציין הרב מלכה, את היכרותו רבת השנים עם הרב מלמד שיחד עם רבנים מוסר את נפשו בהתמודדות עם תופעת הפגיעות. הרב מלמד מנכ"ל אגודת היועצים, מוערך מאוד ובעל קשרים מסועפים עם כלל הגורמים הקשורים לטיפול בתופעה זו.

בנוסף השתתפו בפאנל: הרב שמעון ביניק משגיח רוחני בישיבת קרלין סטולין, האדמו"ר מסתרי חיים, הרב יעקב קלמן יו"ר לשכת הטוענים הרבניים, מר נתן קנדלר סמנכ"ל קרן ידידות טורונטו, הרב גבריאל כהן יו"ר מועצת נוער בסיכוי, הרב אשר מלמד מנכ"ל אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל, פרופסור אשר בן אריה מנכ"ל מכון חרוב, הרב יהושע פפר ר"מ בישיבת 'חדוות התורה', הרב אשר יחיאל קסל רב כפר זוהרים ושורת אישי ציבור. 

מנכ"ל מכון חרוב הפרופסור אשר בן אריה, ציין בפאנל המרכזי שכיום בחברה החרדית נושא הפגיעות נמצא על סדר היום וצריך לפעול בכל הקשור לקידום תכניות מוגנות. סמנכ"ל קרן ידידות טורנטו נתן קנדלר, הציג בפני עשרות המשתתפים את תכניות הקרן בתחום המוגנות ובדגש על שני צירי הפעולה, שהם מניעה וטיפול. בהמשך דבריו חשף קנדלר את תוכנית 'סביבה בטוחה' הפועלת כיום בעשרות בתי ספר חרדיים ברחבי הארץ, התכנית מבוססת על מודל שפותח ע"י הצוות המקצועי של ידידות טורונטו ומהווה פריצת דרך ברמה בינלאומית בחינוך למוגנות. בנוסף קרן ידידות טורנטו הפועלת במגוון תחומים, יסדה את תוכנית "אל הנפש" המעניקה טיפולים רגשיים ונפשיים לנערים ונערות, במקצועיות רבה. את הקרן הקרן מיסודה של משפחת פרידברג הקנדית, מנהל בהצלחה מרובה המנכ"ל משה שפירא.

האדמו"ר מסתרי חיים שליט"א אמר בנאומו המרתק: "והיה מחניך קדוש" הינו חובת שעה, עלינו להתגייס רבנים ומטפלים כאחד, לתת יד אוהבת ותומכת לנפגעים וכן להגביר מודעות ציבורית לחשיבותו של גוף האדם וקדושתו כדברי הרמב"ם "נפש בריאה בגוף בריא". האדמו"ר הדגיש את החשיבות לקרב כל נער ונערה, גם אם הם לא הולכים בתלם, לאהוב ולתמוך בהם. תוצאות העזרה שמגישים לילדים אלו, רואים לפעמים רק אחרי תקופה מאוד ארוכה, אבל רוב התוצאות הן חיוביות וילדים אלו משתלבים שוב בחברה ותורמים הרבה מאוד. האדמו"ר שליט"א בירך את משתתפי הכנס "נזכה להגיע לכל נער ונערה, לעזור להם להביא אותם למקום טוב יותר ושלא נצטרך לטפל בבעיות אלו".

המשגיח הרוחני בישיבת קרלין סטולין הרב שמעון ביניק, סיפר במהלך הפאנל על פעילותו הרחבה בתחום המוגנות בקרב תלמודי תורה חסידיים ועל החשיבות הרבה בתוכניות אלה המסייעות לצמצום התופעה. הרב אשר יחיאל קסל רב כפר זוהרים, ריגש את הקהל בסיפורו האישי ואמר כי בהתייחס לפגיעות במשפחה ומחוצה לה, התורה כותבת "כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש, כן הדבר הזה". ראתה התורה צורך חשוב להטמיע את חומרת המעשה וזו הפעם הראשונה בתורה, בה נכתב משל וזאת כדי לחזק ולהעצים את הדברים כרצח של ממש. הרב קסל הוסיף ואמר "לצערנו אחוז גדול מאד מהנוער הנושר, הינו נוער שנפגע ויכולת צמצום התופעה בידינו".

 יו"ר מועצת "נוער בסיכוי" הרב גבי כהן, הדגיש בפני המשתתפים: "בהמשך למערכת החינוך החרדית המצוינת ומקום של אחריות חינוכית, כנס זה נועד להדגיש: חייבים לתת כלים למוגנות עבור ילדנו, תלמידנו וחוסנם של הקהילות שלנו. צוות 'נוער בסיכוי' ימשיך לתת מענה מקצועי לאתגרים החינוכיים העומדים לפתחנו בהכוונת מרנן ורבנן". הרב אשר מלמד מנכ"ל אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל, אמר במהלך הפאנל: "קיים חוסר אמון בין הציבור החרדי לרשויות החוק, נדרש לפעול למען יצירת יחסי גומלין בין הצדדים, כאשר הרבנים הם הציר המרכזי. הרבנים מסייעים לפתרון, ואמון בונים בעת שגרה ולא בעת משבר. אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל, פתחה לפני כחודשיים 'מרכז סיוע' שנותן מענה וליווי לנפגע ולמשפחתו בהפעלת מוקד 24 שעות ביממה שמספרו *2837, לצד מענה בטיפול משפחתי זוגי, ילד ונוער ובריאות הנפש".

עשרות חיבורים נוצרו במהלך הכנס, בין גופים, רבנים, אנשי מקצוע ומשרדי ממשלה. למעלה מ-600  משתתפים הוכיחו את חשיבות הכנס והמענה הרחב והמקצועי, שניתן במהלך הפאנלים. רבים התבטאו: "דבר מבורך שהיה צריך להתקיים מזמן, טוב שנערך כעת, כינוס מרתק ומקצועי ביותר".

 

כתבות אחרות

חמשת השלבים במערכת הנישואין - פרק ב'
depositphotos

חמשת השלבים במערכת הנישואין - פרק ב'

"לנאהבים נדמה כי הזמן שהם מבלים יחד הוא יחיד במינו ושונה ממה שמתנסים בו כל האנשים האחרים. על הזמן הזה הם מתרפקים ומתענגים בזיכרונותיהם שוב ושוב. יש בניהם שאפילו זכו להתבגרות התודעה הרוחנית , לתחושה של אחדות פנימית ותחושת קשר עם הטבע כמותה לא חשו מאז היו ילדים. פרק זמן קצר ראו את העולם לא מבעד לעדשות קצרות ראייה של מצבם השסוע, אלא מבעד לעדשות החלקות והמלוטשות של טבעם המקורי" (ד"ר הארוויל הנדריקס)
חמשת השלבים במערכת הנישואין - פרק א'
depositphotos

חמשת השלבים במערכת הנישואין - פרק א'

לכולנו יש מחשבות, שאיפות וחלומות שמלווים אותנו שנים על חיי נישואין שקטים ומאוזנים ועל הרצון שאלו יהיו כמו בספרים ובסיפורים. חלום על מיזוג מושלם של שניים. על מתיקות סימביוטית לעולם. מה קורה במציאות? האם זה אפשרי? האם בכלל זו פסגת השלמות של חיי הנישואין?
האגודה זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ
aguda

האגודה זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ

אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל זכתה במכרז להכשרת מטהרות בכל הארץ בדגש על העצמת החוסן בהתמודדות המטהרות במצבים מורכבים במסגרת העיסוק.
עשרת הדברות בחינוך
depositphotos

עשרת הדברות בחינוך

עם ישראל, הנבחר מבין האומות, מקבל את שמו, מעמדו והוויתו כעם ישראל, במעמד הר סיני. העם שיצא ממצרים מתוך מ"ט שערי טומאה. היה צריך לעבור תהליך היטהרות והזדככות כדי להגיע מוכן למעמד קבלת התורה. תהליך שנעשה בהדרגה. עבודה יומיומית והתקדמות צעד אחרי צעד. בהגיע היום המיועד, הם קיבלו את התורה כאיש אחד בלב אחד בנעשה ונשמע. בהתבוננות על התהליך שעברו העם, מעת צאתם ממצרים ועד ליום מתן תורה, נראה כי כל צעד בהתקדמותם אל הר סיני, וכל האירועים שחוו, הם שעיצבו והטביעו את חותמם עליהם, להיות עם סגולה.
כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות.
depositphotos

כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות.

כוחה של ראיה טובה, והשפעתה בזוגיות. והתמודדות עם מצבי משבר ואבדן, מצבי דחק ואתגרי החיים. כפי שעולה מדרכיו והליכותיו של התנא ר' עקיבא ואשתו רחל.
מדוע החגים אינם תמיד שמחים?
depositphotos

מדוע החגים אינם תמיד שמחים?

החגים קרבים ועמם ההתרגשות הרבה לקראת האירועים המשפחתיים, החופשה מהעבודה וההזדמנות לזמן איכות עם המשפחה. מקובל מאוד לאחל אחד לשני חג שמח ויותר מכך, השמחה בחג אף מצווה עלינו בתורה. השאלה הנשאלת היא האם לשמוח בחגים זה עניין כל כך פשוט והאם כולם באמת זוכים לכך? כמטפלת, שמתי לב שמיד לאחר תום החג, כל חג, בייחוד הארוכים שביניהם, אני מקבלת גל של פניות לעזרה וסיוע. זה מתחיל בחרדות שלקראת החגים ומסתיים בתחושת עצבות, אכזבה וריקנות לקראת סיומם, כאשר בדרך פתאום צצות להן בעיות תקשורת בין בני המשפחה וקונפליקטים שקמים לתחייה.
מרחב הזמן שבין עבדות לחרות במסע חיינו
depositphotos

מרחב הזמן שבין עבדות לחרות במסע חיינו

היציאה לחירות מהמצר הפרטי של האדם אל החופש המיוחל למימוש מאווייו. כולנו חיים את חיינו ומשועבדים למחויבויות ושואפים תמיד לצאת לחופשי, להיות משוחררים מכל מחויבות ולחיות את החופש... החרות. . לצאת למסע אל העצמי, הפנימי של כל אדם. במהלך חיינו, אנו נעים במרחב שבין העבדות לחירות, להשתחרר מכבלים, ממחוייבויות ולצאת לגלות מרחבים חדשים בתוכנו ואף בעולם כולו, לגלות עולמות ותרבויות המעניקות לנו את חדוות הגילוי והמסע הפנימי, להיות קשובים לעולמנו בתוך כבלי הזמן.
מי מסתתר מאחורי המסכה? אני!!!
depositphotos

מי מסתתר מאחורי המסכה? אני!!!

למה מסכה? מה תפקידה בחיינו? האם המסכה בשבילנו היא רק מוצר בידורי או מבט אל המאוויים והפחדים שלנו? מה אנחנו מסתירים ולמה אנחנו זקוקים להסתרה? האם אנחנו מסתתרים מעצמנו ומאחרים?
מסיכות בחיי הזוגיות
depositphotos

מסיכות בחיי הזוגיות

האם הסתרת הרגשות האמיתיים מובילה למערכת קרובה ויציבה או שהינה הגורם לתחושת בדידות בתוך המערכת הזוגית? עוד בילדות המוקדמת למדנו לעטות מסכה וזאת על מנת להענות למה שהורינו, מורנו או החברה ציפו מאיתנו, זהו ה"אני המזויף" או התפקיד שכל אחד מאיתנו משחק בחיים. לדוגמא: אדם הנוהג באופן תדיר בכעס או בעוינות כלפי חבריו לעבודה, מסתכן בהרחקה ואף בסכנת פיטורין. מאחר ורובנו מודעים למחיר שאנו עלולים לשלם על התנהגות בוטה, עויינת או כעוסה אנו נוטים לעטות סוג של מסכה בה אנחנו נראים נינוחים, שלווים וקשובים, כל זאת על מנת לא לסכן את מקומנו בעבודה או לאבד את אמון חברנו משם. ניתן לראות אנשים אשר חווים בחייהם הפרטיים משברים אך מקפידים מול החברים בעבודה לשדר אמינות, שקט וטוב לב.
זמן התחדשותינו
depositphotos

זמן התחדשותינו

ט"ו בשבט נקבע במשנה כראש השנה לאילן. בעולם נהוג לקרוא לט"ו בשבט חג האילנות, והשאלה נשאלת מדוע נקבע חג האילנות כאשר עצי השדה ערומים ואפרוריים, לא היה נאה יותר להמתין לאביב, אז העצים במלוא הדרם בכדי לחגוג את חגם? בקביעת ראש השנה לאילן דווקא בט"ו בשבט מעבירים לנו חז"ל יסוד גדול ומהותי בחיי האדם דווקא על דרך צמיחת עץ השדה. *התהליך קובע* לא התוצאה. כאשר האילן לובש חג וענפיו טעונים בעלים ניצנים ופרחים, זו כבר תוצאה של תהליך ארוך וממושך. ההופעה המלבלבת בימי ניסן עליה מברכים את ברכת האילנות התחילה כמה חודשים קודם, בט"ו בשבט. בשקט בשקט תחת מעטה אפור ומשעמם התחוללה התעוררות בתוך מערכת ההובלה של העץ זו הכינה אותו להיות אילן עושה פרי צומח ומלבלב. אמרו מעתה *"חג האילנות הינו חג של תהליכי צמיחה וטעינה"*

תגובות

כל התגובות