אגודת היועצים ומטפלים במשפחה בישראל

מדור אקטואליה במשפחה

טיפים לתחילת שנת הלימוד בגן

תקציר:
עם כל הקושי הכרוך בהשארת ילד בוכה בגן, אנו מבינים כי תהליך הפרידה הינו הכרחי לצורך התפתחות הילד. כשהילד נרגע מהבכי הוא מתפנה לעיסוקיו ולחוויותיו. הגן שבהתחלה לקח לו את אמא, נותן לו עכשיו הרבה יותר ממה שאמא או מטפלת נפלאה יכלו להעניק לו בבית, עד שלפעמים עולה בנו הרצון להישאר עם הילד בבקרים בגן, לשחק איתו במשחקים, לשיר שירים, לשחק בארגז החול ומדי פעם גם קצת לבכות.
טיפים לתחילת שנת הלימוד בגן
depositphotos
כו אב | 27.08.2019

עם כל הקושי הכרוך בהשארת ילד בוכה בגן, אנו מבינים כי תהליך הפרידה הינו הכרחי לצורך התפתחות הילד. כשהילד נרגע מהבכי הוא מתפנה לעיסוקיו ולחוויותיו. הגן שבהתחלה לקח לו את אמא, נותן לו עכשיו הרבה יותר ממה שאמא או מטפלת נפלאה יכלו להעניק לו בבית, עד שלפעמים עולה בנו הרצון להישאר עם הילד בבקרים בגן, לשחק איתו במשחקים, לשיר שירים, לשחק בארגז החול ומדי פעם גם קצת לבכות. 

ובכל זאת ישנם מספר נקודות לימים הראשונים במסגרת החדשה:

  • חשוב שההורה בעצמו יהיה בטוח וינסוך ביטחון בזמן הפרידה.

על ההורה להיות מודע לפעולותיו ותגובותיו, לבחור בתגובה המותאמת לצורכי הילד ולא להיכנע לצרכיו הרגשיים כהורה. הורה המהסס יעביר לילד תחושה של חוסר ביטחון, דבר שיקשה על הסתגלותו של הילד.

 

  • הדרגתיות בתהליך הפרידה- בימים הראשונים כשמביאים את הילד בבוקר לגן כדאי להישאר איתו מעט ולתת לו את האפשרות לשתף את ההורה במשחק או בפינה כלשהי (4-5 דקות). השהות הקצרה עם הילד בגן יכולה להימשך מספר ימים.

על מנת לא להקשות על תהליך ההסתגלות של הילד לגן ולא להקשות על עבודת הגננת, יש לצמצם מיום ליום את זמן שהותו של ההורה.

יש לבצע טקס קצר וקבוע: להיכנס יחד לגן, לתלות את התיק, לתת נשיקה, לומר שלום ולהיפרד, לנפנף לשלום וללכת. טקס קצר ישדר לילד תחושת אמון ביכולותיו להתמודד עם המציאות.

 

  • פרידה ברורה- יש להיפרד מהילד לפני שעוזבים גם אם הדבר כרוך בבכי קורע לב מצד הילד, כך לומד הילד לתת אמון בהוריו למרות הצער שלו מהפרידה.

"בריחה" מהילד ללא פרידה חוסכת מעט בכי בטווח הקצר, אך גובה מחיר יקר בטווח הארוך. הילד יחשוש שאימו יכולה להיעלם לו בכל רגע, הוא לא ייתן אמון בהוריו והבכי בניסיונות הפרידה הבאים רק יגבר. לכן, יש להכין את הילד ולומר לו בפשטות: "אני הולך עכשיו אבל אחזור אחר כך לקחת אותך הביתה". 

לעומת זאת, חשוב גם לא לבלבל את הילד בפרידות קצרות ומהוססות כגון: לצאת מהחדר, חזרה לחדר שוב כדי לתת חיבוק נוסף לילד הבוכה, שוב יציאה וחוזר חלילה. במקרים כאלה, אתם משדרים הן לילד והן לגננת, שאינכם סומכים על יכולתם ועל כוחותיהם להתמודד עם המציאות החדשה. הילד קולט את ההססנות שלנו ואז הוא מתקשה עוד יותר להיפרד.

זכרו: יש להיפרד בצורה ברורה ולא "לברוח".

 

  • שיתוף פעולה עם הצוות- עבודה משולבת של ההורים ושל המטפלת ו/או הגננת מתוך אמון מלא ביכולת ההתמודדות של הגננת (כולל גם כשהגננת מבקשת לעזוב את הגן לאחר זמן מה).

ההסתגלות הינה תהליך, וכל תהליך לוקח זמן. תהליך ההסתגלות יהיה הרבה יותר קל לילד אם ההורה יהיה רגוע ושלם עם החלטתו לגבי בחירת הגן המתאים. הורה כזה ייתן אמון בצוות הגן ומנגד יסמוך על יכולתו של הילד להתמודד עם חששותיו.

 

  • מידע הכרחי- על ההורים למסור לגננת את מירב הפרטים אשר יסייעו לה להכיר את הילד, כגון: העדפות לגבי האוכל, פעילויות ומשחקים שהוא אוהב, הרגלים שלו, חפצים אהובים, שינה, רגישויות ומחלות.

 

קביעות- בתום יום הלימודים רצוי שיהיה אדם קבוע שיגיע בזמן לקחת את הילד מהגן. במידה ויש שינוי באחד הימים ואדם אחר אמור לאסוף את הילד מהגן, יש ליידע את הילד  ואת הגננת. דבר נוסף, חשוב לא לאחר בסוף היום. ילד שנותר בגן לאחר שכבר אספו את הילדים האחרים חש עזוב וחרד שמא הוריו שכחו אותו בגן.

 

  • כל ילד עולם בפני עצמו- חשוב לא להשוות בין ילדים, בין אחים שונים באותה משפחה.

ילדים שונים זה מזה ברגישויותיהם ובהתנהגותם, ולכן יש לתת לכל ילד וילד את הזמן הדרוש לו להסתגלות.

 

כדי להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין כדאי שנתכונן לקשיים, נתמודד עימם בתבונה, ונזכור שעל אף כל הקשיים והתסכולים בתחילת השנה מרבית הילדים מסתגלים למסגרת החדשה לאחר מספר ימים.

כל ילד בקצב האישי שלו ובדרכו יצליח להסתגל ולהשתלב במקום החדש וילמד ליהנות ממנו ולהתפתח.

בהצלחה לכולנו!

כתבות אחרות

שגרת חוסר שגרה

שגרת חוסר שגרה

שגרה מקנה לילד תחושת ביטחון. מגיל צעיר מאד ילד מפתח תלות בשגרה. ילד בגיל קטן מתחיל "לבדוק גבולות"
משבר הקורונה ומשמעות אינדיבידואלית כדרך יצירתית להתמודדות

משבר הקורונה ומשמעות אינדיבידואלית כדרך יצירתית להתמודדות

הפסיכולוג היהודי אברהם מאסלו לימד את העולם להבחין בין "רצונות" לבין "צרכים".
הכנה לקראת זוגיות שנייה/ פרק ג' מה לעשות אם אחד הילדים לא מקבל את בן/ת הזוג החדש?
depositphotos

הכנה לקראת זוגיות שנייה/ פרק ג' מה לעשות אם אחד הילדים לא מקבל את בן/ת הזוג החדש?

כאשר אחד הילדים לא מקבל את בן/ת הזוג החדשים, זה פחות בגלל התנהגותו ו/או אישיותו של בן/ת הזוג ויותר בגלל קשיים רגשיים של הילד. קשיים רגשיים אלה יכולים להיות התנסות קודמת לא טובה עם בן/ת זוג חדשים קודמים ("למה לי מהר להתקשר? בין כה וכה הם נעלמים מהר"); ו/או פחדי נטישה בגלל חשש הילד שההורה יעביר את נאמנותו לבן/ת הזוג החדשים ("הוא/יא כבר לא אוהב אותי יותר. יש לו/ה כבר מישהו חדש לאהוב"); ו/או קונפליקט נאמנות פנימי של הילד, התופס את ההתקשרות לבן/ת הזוג החדש/ה כבגידה בהורה הביולוגי (בין אם במקרה של גירושים ובין אם במקרה של פטירת ההורה הביולוגי).
הכנה לקראת זוגיות שנייה/ פרק ב' כהורים לילדים של בן הזוג
depositphotos

הכנה לקראת זוגיות שנייה/ פרק ב' כהורים לילדים של בן הזוג

על כל אחד מבני הזוג לא למהר להיות הורה של הילדים של בן/בת הזוג. על האישה ועל הגבר להבין שהם אינם יכולים לאהוב את ילדי בן/ת הזוג, כפי שהם אוהבים את ילדיהם, לפחות לא בתחילת דרכם המשותפת. וכן שבן הזוג לא יאהב את הילד שלהם כפי שהוא אוהב את ילדיו הביולוגיים. אהבה היא תהליך איטי וממושך. יתכן שלא תהיה כלל אהבה בין הילדים לבין בן/ת הזוג, אלא ישררו ביניהם יחסי אמון וכבוד בלבד. יחסים מסוג זה מספיקים על מנת ליצור אווירה נעימה בבית. הורה חדש, שייצור בהדרגה יחסי ידידות עם הילדים ורק אחר כך ינסה להטיל עליהם משמעת ולהציב להם גבולות, יוכל להגיע עימם בהמשך ליחסי גומלין טובים.
הכנה לקראת זוגיות שנייה/ פרק א'
depositphotos

הכנה לקראת זוגיות שנייה/ פרק א'

בטרם נעסוק בהדרכה לקראת הפרק השני, חשוב לציין שלפני שניתן להתחיל בהיכרויות והחיפוש אחר בן / בת זוג חדשים, חשוב מאוד לסגור את הפרק הקודם. עצם הגירושין, או מותו של בן הזוג, אינם מורים בהכרח על בשלות לקשר חדש. חשוב מאוד לעבור תהליך של פרידה, שיפנה את הלב לקשר שלא יכלול עיסוק מתמיד בהשוואות ובצער על מה שאבד. במקרה של גירושין, כדאי לעבור את התהליך הזה בליווי ייעוצי, על מנת ללמוד מה הוביל לבנייתו המשובשת של הקשר הקודם, ומה ניתן להפיק וללמוד ממנו לעתיד. גם בן זוג שחש שננטש, מבלי שרצה בכך, יכול ללמוד הרבה מאוד, על מנת שלא לשחזר דפוס דומה גם בקשר הבא.
כיצד משפיעים הסביבה והאופי על הזוגיות?
depositphotos

כיצד משפיעים הסביבה והאופי על הזוגיות?

היא: "מי לימד אותך להתנהג כך?" הוא: זה האופי שלי. אכלת אותה"... היא: אני לא מכירה את אבא שלך כאחד שלא מפרנס ועוד מחכה שאשתו תעריך את זה שהוא לא עושה כלום"... הוא: "נמאס לי מהזלזול המחפיר שלך אלי! לעולם לא תוכלי לכבד את הטבע שלי? למה את חושבת שאני אמור להיות אבא שלי"? היא והוא. הוא והיא. מתוסכלים. מאד. מה הגורם העיקרי המשפיע על ההתנהגות שלנו כבוגרים בתור בני זוג?
הבדלים בין גברים לנשים-מולד או נרכש? פרק ד'
depositphotos

הבדלים בין גברים לנשים-מולד או נרכש? פרק ד'

אף דרכי ההתמודדות של גברים ונשים במצבי לחץ ובמשברים שונים אלה מאלה. מחקר אחר, בו נטלו מאתיים ועשרים גברים ונשים בעלי מקצועות חופשיים, ונבחנו בו שיטות ההתמודדות עם לחצי עבודה, הסתבר כי נשים משתמשות לעיתים קרובות יותר ב"דיבור על הבעיה עם אדם תומך" ומוצאות זאת כשיטת התמודדות יעילה יותר מאשר גברים. גברים, לעומת זאת, העדיפו להתעמת ישירות עם הלחץ, הרבה יותר מנשים. כאשר לא היו יכולים לעשות דבר עם גורם הלחץ, גברים העדיפו להתעלם ממנו. גם התעלמות, כעימות, הייתה קשה יותר לנשים כשיטת התמודדות.
אלול  משוב חיובי/שלילי , מסגור מחדש ומה שביניהם..
depositphotos

אלול משוב חיובי/שלילי , מסגור מחדש ומה שביניהם..

הנה זה מגיע עוד מעט יום הדין וכבר מתחילים להרגיש את יום הדין חוששים איך נעבור אותו, האם ימחל לנו , מה יקבע לנו לשנה הבאה ... ואולי, אם נעמוד רגע מהצד ונתבונן במעשינו נאמר "לכל שבת יש מוצאי שבת.." וכן אנחנו צריכים לתת את הדין על המעשים שלנו כלפי הסביבה שלנו ,וכלפי הבורא יתברך
ההבדלים בין גברים לנשים-מולד או נרכש? פרק ג'

ההבדלים בין גברים לנשים-מולד או נרכש? פרק ג'

ההבדלים בין גברים לנשים מושפעים מגורמים רבים. הגורם הביולוגי כנראה המשפיע ביותר, אך ישנם גורמים נוספים שאין להקל בהם ראש. ניתן לראות כי יש השפעה רבה לצורת החינוך, לתרבות ולסביבה שבה גדל הילד, על התנהגותו וצורת מחשבתו.
הבדלים בין גברים לנשים-מולד או נרכש? פרק ב'
depositphotos

הבדלים בין גברים לנשים-מולד או נרכש? פרק ב'

יותר מתשעים ותשעה אחוזים מהצופן הגנטי של נשים וגברים זהה לחלוטין, אבל שוני קטן זה משפיע על כל תא ותא בגופנו – מהעצבים הקולטים הנאה וכאב ועד תאי העצב המעבירים תפיסה, מחשבות, הרגשות ורגשות. בעבר, המחקרים נעשו על גברים והניסויים המדעיים נערכו על זכרים, ואת התוצאות השליכו על שני המינים במחשבה שגברים ונשים פועלים ומגיבים אותו הדבר (בריזנדיין, 2006) כיום, בעקבות המדע, אנו מגלים הבדלים מהותיים בין מוח הגבר למוח האישה.

תגובות

כל התגובות